Saturday, September 12, 2015

32 Weeks to Finals

Assalamualaikum.



Ps: Lagu tema entry haha cam takde kena mengena. No, it is just that I love the lyrics.


Seronoknya minggu kedua tutorial block ni. Sebab dapat macam-macam pengalaman luar kelas. Case-based tutorial tu pun best jugak. Cumanya bila dapat buat something more practical, fefeeling lebih profesional rasanya, hehe.


So, hari Selasa hari tu, ada teamwork between budak pharmacy dengan budak medik. Dalam group aku masa tu, ada 4 orang budak medik dan 3 orang budak pharmacy. And then divide into 3 subgroups:


  • one group take history from the patient
  • one group look at the drug chart/kardex
  • one group look at patient's medical notes

Aku dengan partner aku budak pharmacy kena pergi tengok medical notes patients tu. So, bila baca GP Referral letter dalam file patient tu, adalah like a long list of medications taken by that patient. And I was like, apa benda ni ubat-ubat ni. Sebab kalau generic name ubat, insyaAllah lah tahu. Tapi dalam letter tu tulis brand name ubat, memang susah lah nak teka.





And luckily, sebab ada budak pharmacy as my partner, bila aku tanya what is this, what is that, laju je dia jawab generic name ubat-ubat tu. Cool sangat rasanya. Aku still kagum camne lah budak pharmacy ni boleh pilih study pharmacy. Susah kot nak ingat segala jenis bagai ubat. At least budak medik belajar pasal manusia, hehs.


And then, bila baca medical notes, partner aku tu pun ada jugak la tanya term term yang dia tak familiar. What is melaena? What is COAG? So, sebab kita tahu, kita pun macam seronok je la nak bagitahu jawapannya. Inilah namanya give and take.


Lepas tu bila gather balik dengan the whole members in the group, so then kitorang pun discuss lah pasal patient punya drugs, sama ada suitable ke tak, right doses ke tak, ada interaction ke tak. Budak medik cakap pasal doses, memang ke laut la tak ingat, huhu. Tapi supposedly kena ingat lah yang common medication, especially in acute situation. Budak medik akan discuss based on their medical knowledge, whereas budak pharmacy akan discuss based on their pharmacological ability...


Both medik and pharmacy, dua dua adalah cabang yang besar ilmunya, dan saling memerlukan. Gituu.


And then hari Khamis hari tu pulak, ada simulation of acutely ill patient. Dalam team aku, ada budak nurse sorang, dan budak medik 3 orang termasuk aku. So, kiranya dalam team aku tu adalah Senior House Officer, Registrar and Consultant. Tak menahannya laa hai aku dapat post Consultant tu. Ameen insyaAllah in 13 years times.


Simulation dia, mula mula staff nurse dengan patient je. Bila patient makin ill, staff nurse bleep the SHO. And then SHO datang and check check and feel like she needs help, the she bleep the Registrar. So then Registrar datang, and buat itu buat ini. Then kekononnya, aku as Consultant pun datang and tanya "What's going on?". Luckily, my Registrar memang cekap lah, dia cakap dia suspect patient is in septic shock, so dia dah buat procedure "Take 3, Give 3". So kiranya aku masuk dalam bilik tu, macam takde kerja dah nak buat, ahha.


But overall, the session was so cool. Tak sangka ada room simulation secanggih itu kat UCC. Impress sangat bohh!


Sambungan post minggu lepas: "Ma, kenapa makcu nangis ma?"
Makcu nangis sebab nanti rindu kat hangpa laaa, haha ada nak kena cubit kang
#makcuprihatin


So, kesimpulan dari dua cerita di atas, nak cakapnya, hidup ni, kita memang tak boleh nak hidup sorang-sorang. As a future doctor (ameen insyaAllah), kena ingat yang jadi doktor ni involve banyak teamwork, with your medical colleagues, with the pharmacist, with the nurse, with the hospital attendants and lain-lain. So, every one of us kena tahu role masing-masing untuk make sure we provide the patient with the best standard of care that they deserved to get. And communication is indeed, very important!


Adds on untuk hari ni, walaupun takde orang mintak tips like tips nak jadi ibu yang baik like what I get last week, tips yang aku nak share ialah, tips untuk tak mudah rasa down. Ye lah, ada dengar je la cerita dari temen-temen, pasal dokter ni dokter tu.


"Look at things different, see the bigger picture
Those were the days
Hard work forever pays
Now I see you in a better place"


Haha, walaupun aku belum masuk rotation kat hospital, just baru tutorial, tapi masa feedback simulation tu, boleh tahan negatif jugak cara dia komen tu. Tapi being a Norain, cool tetap kena jaga, muka stone pon maintain je. Haha.



So tips tips nya:

1. Tak kira negatif mana pon komen, always see it in a positive way. For example - okay how can I improve myself? So, later on we are gonna be better than before
2. You are the one who control your emotion. Why let it down, when you can cheer up yourself? It is all about self-control.
3. If the negative comments you get seems like not make sense for you and useless, then masuk telinga kanan and keluar telinga kiri.
4. Berdoa banyak-banyak kat Allah. Mengadulah, "ya Allah doktor aku suka marah aku, lembutkan lah hati dia agar tak marah aku, bukakan pintu hati dia untuk lebih mengajar aku," - ni contohlah, so daripada kita simpan menyampah kat dia, banyakkan berdoa..


Allah tahu je segala kesusahan kita. Sama ada kita nak pi mengadu kat Dia atau tak je. Sama ada kita nak minta tolong kat Dia atau tak je.


Okaylah, I'm so sleepy. Ni lah jadi final meds, kena burn midnight oils bagai T__T


Throwback sukaneka. Family, is where the heart it. :')













"So let the light guide your way,Hold every memory as you goAnd every road you take, will always lead you home,"


Sekian, wassalam..

No comments: