Monday, February 2, 2015

MedStudent On-Call

Assalamualaikum.


It has been quite a long time aku tak menulis pasal kehidupan seharian. Haha. Sebab banyaknya aku cerita kat instagram je. Hoho kesian blog ini dipinggirkan.


CUH Ground Floor at 9.05pm



Petang tadi, masa otw ke CUH untuk pergi Radiology tutorial at 2pm, terjumpa budak 2nd year, diorang ada lecture pathology kat CUH lecture theatre. Teringat pulak zaman aku jadi dak-dak first year and 2nd year, dalam hati bila nampak senior kat hospital dengan white coatnya, rasa macam, perh bestnya masuk clinical years. And sekarang dah masuk clinical years dah pon, and insyaAllah lagi 15 bulan je nak jadi doktor betul-betul. Tapi kena kerja keras sangat-sangat.


So, Alhamdulillah hari ni dapat buat on-call 3 jam dekat department A&E from 6pm to 9pm. Fyi, aku sekarang baru je start rotation Medicine for a month. And hari ni kira hari first lah. So, adalah requirement untuk rotation medicine ni... Antaranya buat at least 2 on-call. So, aku buat on-call on my very first day of medicine rotation. Tepuk bahu sendiri. (uuu riaknya~)


My other two colleagues ada jugak ajak buat sekali this upcoming Wednesday, tapi tahu je lah A&E, sibuk dia macam apa je, so kalo buat on-call tiga orang, macam sangat semak pulak. So, that's why aku pergi hari ni and buat sorang-sorang je. 


Aku actually trauma nak pergi A&E sebab ada bad experience masa attachment emergency medicine masa the very first rotation aku. Rasa blur and rasa macam "takde sape ke nak entertain a noob med student like me?". Hahah. Tapi aku gagahkan jugak kaki pergi A&E. Allahu rabbi, busy gila kot A&E petang tadi. Aku datang at 6pm masa tu. Banyak gila laa patients kat troli beds tepi tepi koridor. Kesian jugaklah kat depa.. Dah lah sakit, pastu duk kat bed tepi koridor, tapi nak buat macamana, memang peak hours pun..


So, mula-mula aku terjumpa dengan intern baru keluar dari resus, dia pun macam rushing je gaya and suruh pergi ambik history. Laa ambik history, kat ward pun boleh ambik kot, haha. At that time rasa macam, "ahh tidak memori buruk time emergency medicine rotation kembali~". Tapi aku tak pi ambik pun history from pakcik yang dia suruh tu. 


Afterward aku pun pi masuk resuscitation room. Dekat bed paling hujung tu nampak busy. Dekat bed paling dekat dengan pintu pulak, pakcik dengan oxygen mask bagai. Blur gak ah nak approach siapa pulak. Nasib baik afterward lepak kat chart pakcik tu ada nurse, ringankan mulut juga mulut aku ni tanya siapa doktor in charge semua. And nurse tu tunjuk kat bed hujung tu ada medical registrar. Hoyeah~


Tu lah jadi budak medik masa klinikal years, kalau malu tak bertempat memang tak ke mana. You just gotta have to make the first move. Introduce yourself! Nasib baik medical reg tu baik. He is a Muslim anyway, Dr M. Pastu ada jugak consultant datang, Dr OC, haha muka consultant tu macam garang, tak berani nak introduce kan diri. 


Tapi sangkaanku meleset sama sekali, lepas Dr M ajak ikut Dr OC jumpa patients yang "tersadai" kat koridor tu, Dr OC baik je. Haha. 


And aku dapat analisa satu benda,

Consultant : Dr OC
Registrar : Dr M
SHO : X & Y (sebab aku tak tahu nama deme)


Tercurik dengar perbualan Dr OC dengan Dr M, Dr OC cakap lah yang dua-dua SHO tu intelligent je, but bla bla bla... Maknanya kena diguide lebih lagi lah maksudnya... So inilah aspek tarbiyah dan kepimpinan dalam dunia perubatan. Gituu, deep tak? Hehs. Inilah mata rantai dalam dunia perubatan. Yang diatas, kena train yang dibawah, sebab yang dibawah one day akan jadi yang di atas. Macamana nak train? Itulah subjektifnya tapi perlu berstrategi..So, that yang SHO akan naik jadi registrar pastu senior registrar and pastu jadi Consultant untuk kebajikan pesakit jua... 


Then perkara lain yang rasa ter-reflect sendiri, especially those yang involve dengan emergency case, betapa kita sangat dekat dengan insan-insan yang bertarung nyawa... For example tadi, ada 2 big cases jugak lah.


1st, sepsis shock, tambahan pula patients tu banyak juga past med history, and obese juga, so kena masuk central line semua.

2nd, stroke, makcik tu mula2 slurred speech, pastu semakin deteriorate, and then diorang laju-laju bawak pi radiology department for CT scan. Aku pun tak cukup langkah ikut sama, but that's feel good. I feel I am part of the medical team, haha. Anywya kenapa buat CT sebab nak tahu stroke dia oleh emboli or haemorrhage. So, stroke makcik tu caused by haemorrhage kat deep inside brain. Then emergency registrar contact bahagian neurosurgeon pulak. And makcik tu sedang comatose.


Kita jadi orang medik maybe la rasa, oh bleed dalam brain je, oohh oohh. Tapi family members dia rasa macam mana? Sedih aku tengok muka husband makcik tu k. Sobs. But being medical professional, you can show your empathy but don't let yourself become emotional. Payah ar family patients sedih, hang pulak nak nangis kat situ. 



Moralnya, kematian itu hampir dengan kita wahai dak-dak medik sekalian...


Lagi satu, kalau andainya kita berhadapan dengan rotation yang kita rasa tak best, kita kena semak niat kita. Kalau kita betul-betul nak belajar, minta kat Allah mudahkan, insyaAllah Allah akan bukakan jalan dan kita dapat belajar banyak benda. Sebab jadi pelajar medik ni, rezeki lain-lain dapat kat hospital. Tapi kalau kita banyak nak terpaksa, susahlah macam tu. Tajdid niat~ We want to be a safe doctor for the sake of Allah..

Itu je lah coretan hari ni.. Rasa sangat best dapat on-call hari ni. Alhamdulillah.


p/s- 


Wassalam.

No comments: