Sunday, February 23, 2014

GP Attachment in Newmarket Day 10 : Somewhere Over The Rainbow

Assalamualaikum.



KLIK PLAY~


Alright, untuk notes GP Day 10, takde la banyak mana pun sebab duk kat GP from 11.30 sampai 1pm je. Lepas tu balik Cork, wee~


Antaranya kes yang ada ialah patient kanak-kanak yang selalu ada headache. So, budak tu datang sort of nak dapatkan treatment dari acupuncture. Fyi, GP aku memand dia ada expertise in acupuncture stuffs pun. And korang boleh search sendiri lah medical journal yang berkaitan. Tapi kiranya memang terbukti lah. 


Okey here's quick revision tentang headache.






But the 2 MOST COMMON are:





Next, ada patient lelaki with varicose veins. Tapi GP cakap, selalunya varicose veins ni most usually happen kat women sebagai contoh masa pregnancy disebabkan pressure on pelvic. And antara complication of varicose vein ini ialah boleh menyebabkan ulcer kat tempat tu. How? Varicose vein kan dia accumulate deoxygenated blood, and hence make it acidic and so damaged that area. And then juga bleeding etc.






Okey that's all about clinical stuffs. Now nak cerita sedikit conversation ala krik-krik dengan partnert GP. Hari Jumaat memang tema conversation berphilosophy sikit. 


Susulan dari conversation Jumaat minggu minggu lepas, dapat tahu lah religion dia apa, how dia view existence of God, family background haha. Kemain aku nak dakwah fardhiyyah. 


So, hari tu aku just spark laa term YOLO. You only live once. Saja tanya dia percaya ke term YOLO ni dan katanya ya. Aku masa tu ahaa ahaa je la, takkan nak terus serang, no we YOLT. You only live twice!! Hoho. Dah dia cakap camtu, saje la korek lagi pasal does he believe on life of hereafter? Dia pun cakap macam not really camtu. Perh perh. Mencabarnya nak dakwah kat orang not yet muslim rupanyaa. :(


And then krik-krik kejap, aku pun cakap la yang muslim percaya kepada kehidupan hereafter. So nak link kepada kepercayaan itu, aku pun spark laa lagi why do you think about purpose of life, gituhh~ Gaya dia nak jawab pun macam I can sensed ketidakyakinan itu... So dah lama-lama sikit baru la aku cakap pasal purpose of life bla bla bla dah macam ustazah. Heh. Dan dia mengiyakan je laa. Siap dia cakap, kalau mak dia tahu yang dia tak tahu purpose of life dia, mesti mak dia kecewa.. Sebab mak dia, atuk dia, macam very religious jugak la in Christianity. 


So, ada jugak sembang pasal halal food. Sebab dia kata tak tahu pun yang chicken pun kena halal (pronounce gaya omputih sket, HAHA). Then aku pun explain la briefly pasal slaughtering semua tu. Pastu dia tanya, fish? Fish is fine because we dont have to slaughter it. Tak tahu la betul ke tak cara jawab, lol~ 


And then spark juga pasal if he ever thought why muslim women wearing headscarf. Dia kata sebab modesty, tetiba bangga~ Lol. Mestilah kena izzah dengan Islam kan. Then aku pun cakap lah lagi pasal Islam appreciate women, they are not object etc~ Dia ada mention jugak dia quite terkejut la, sebab masa dia buat charity work kat area syria, iraq macam, muslim women dia memang cover habis laa, ada yang cover their face. And then bila dia pergi turki, dia mention sendiri yang ada muslim women yang pakai headscarf tapi nampak rambut kat depan. Ok. Masa tu nak gelak juga la bila dia cerita. Then aku pun cakaplah the right way to wear headscarf as Allah mentioned in Al-Quran.. Maksudnya kena tutup la rambut, and cover chest as well..


Alright so itu je la ceritanya, sebelum hari Jumaat, aku kena fikir lagi satu topik falsafah kehidupan Islam untuk disembangkan untuk elak krik-krik~ Hehs.


Sekian, wassalam.


No comments: