Monday, May 13, 2013

Not-so-random Thoughts Before Exam Pathology

Assalamualaikum.


Perkarangan luar Mardyke Arena, tempat mengambil peperiksaan.



Dah separuh. Dah separuh sudah perjalanan exam final. Dari 6 papers, dah jadi 3 papers. Tadi baru je habis paper Pathology. 100 soalan u olls. 40 EMQ, 60 MCQ. Suka sangat. Hehs. Aku sebenarnya nak update before exam lagi, tapi untuk mencukupkan koleksi "not-so-random thoughts after exam bla bla bla,", aku tahan je idea tu sampai ler dah habis paper patho ni, hoho.


Hari ni nak utarakan isu mengenai nasihat. Biasalah, kita yang junior ni memang suka mintak nasihat dari senior sebab diorang kan lebih makan banyak garam dan gula dari kita. Hee. So, macam-macam lah nasihat yang senior bagi. Persoalannya, bagaimana kita mengambil dan mengintepretasi nasihat itu?


Contohnya, masa aku mula-mula naik second year, senior ada cakap nanti pharmaco banyak ubat nak kena tahu, nanti pathology banyak nak kena hafal microbes and penyakit and bla bla. Kita ni yang junior ni dengar, seriau bohhhh. So, bila kita dah pun menghadapi fasa yang banyak nak kena tahu ubat, penyakit, infections, microbes and sebagainya, kita pun bersetuju dengan nasihat tersebut.


Tapi...........


Sebelum kita nak bersetuju dengan nasihat tu, kena ambil kira beberapa perkara. Contohnya senior akan cakap, "susah, "banyak nak kena hafal" dan lain-lain perkataan yang membuat kita rasa seriau tu, kita sendiri kena ada respons yang positif terhadap nasihat itu. Jangan biarkan ke-seriau-an menguasai kita. Kalau diorang mampu buat, insyaAllah kita juga mampu. 


So, macamana nak respon secara positif? Planning! Perancangan adalah sangat penting. Do you expect you understand everything when you study last minute? It dont work that way people. Jadi, kena merancang betul-betul. 


Kemudian, instead of merungut, "ahh banyak nak kena hafal,", habaq mai kat diri sendiri, "horeayyyy, aku akan belajar banyak benda baru, Alhamdulillah,". 


Sebenarnya kita dalam apa-apa masalah, just go back to the basic, THINK POSITIVE! Jadi, it's good to seek advices from the seniors, but don't let the negative thoughts influences you. Perh, kemain english aku, hihi. Ye lah rabu ni nak kena tulis 5 essays kot. Horeayyyy! 


Wilton Road, tempat exercise.


Penting juga, kita sebagai pemberi nasihat, kena balance. Yer, kita perlu bagi amaran tapi akhiri nasihat dengan, 'insyaAllah awak boleh, usaha, doa, dan tawakal kepada Allah." 


Okey lah, nak berehat... Sekian, wassalam.

No comments: