Friday, May 10, 2013

Not-so-random Thoughts After Exam Pharmacology

Assalamualaikum.


Alhamdulillah, selesai sudah exam pharmacology. Perh perh, banyak tahu ubat-ubatan yang nak kena dihafalnya, yang nak difahami mekanisme nya. Wahai budak-budak farmasi, terimalah tabik hormat dari saya! Andai sangat mengkagumkan saya! Hoho.


So, not so random thoughts saya hari ini adalah mengenai orang yang pandai vs orang yang cerdik. Okey malas lah pula nak check kamus ke beza pandai dengan cerdik ni. Well, for me...


Pandai --> Dia baca, dia study, dia jawab exam. Skor?
Cerdik --> Dia baca, dia study, dia critical thinking, dia jawab exam. Skor?


Tanya diri sendiri, dah cukup critical thinking ke? Sebab dalam peperiksaan ni, ada pelbagai jenis soalan. Ada yang test on theory, ada yang test on crititical thinking, ada yang test on kebolehan kita aplikasikan teori itu dalam sesuatu keadaan. Kalau soalan exam tu cuma test on theory, si pandai dan cerdik ni dua-dua boleh skor dengan jayanya. Tapi kalau ada bab critical thinking and application, si cerdik akan lebih skor dengan jayanya. 


Aku tetiba nak bercakap pasal 'pandai' and 'cerdik' ni sebab terlintas masa tengah review nota pharmacology. Ya Allah banyak sangat tauuuu informasinya. Si pandai boleh menghafal tapi kalau tak faham, jaga-jaga naaa. I was thinking at that time, kalau si cerdik belajar pharmaco mesti dia boleh integrate every informations ni dengan mudahnya. Kita ni yang golongan 'biasa' ni struggle tauu, huhu. Tapi itulah, kalau kita tak tahan peritnya belajar, kamu rasalah peritnya menjadi bodoh. Semoga kita semua ni tergolong dalam golongan-golongan yang berilmu dan beramal dengan ilmu tersebut.


Next nak kabor pasal senior final year aku. InsyaAllah diorang akan grad 30 May ni, bestnyaaaa! Bila lah nak jadi macam diorangggg?... Tapi sebelum tu, kena lalui apa yang mereka lalui sebelum grad dengan jayanya. Ya Allah, permudahkan urusan kami!


Okeylahh, tu sahaja, jemput layan video di bawah, Fahim and Firas, perh tak sabar nak main dengan beliauu. :)




Wassalam.

No comments: