Thursday, October 25, 2012

1st GP Attachment & 24 Jam

Assalamualaikum.


Kepada yang berpuasa pada hari ini, yakni hari Arafah, selamat berpuasa! Yang tak berkesempatan untuk berpuasa kerana keuzuran, janganlah bersedih hati, pohonlah keampunan dari Allah, moga-moga mendapat redha Ilahi.


So, I have a lot of stories to tell ye! Ingat nak postpone update blog, tapi takut nanti by that time, dah hilang mood pulakk. Jadi, apakah yang hendak diceritakan sangat itu?


Hari ni, buat pertama kalinya aku buat GP attachment kat Kinsale.  Helooo, GP tu apa? Kot-kot lah ada yang tak tahu, GP stands for General Practitioner. Kiranya macam family doctor yang korang selalu jumpa bila pergi klinik. Nama GP aku Dr. Tony Foley. Umur dia 40 somethings kot, tapi still maintain hensem and comel. Haha. Eh even budak laki cakap dia hensem, perempuan apatah lagi? Derrrr.


Tujuan ada GP attachment ni basically untuk kitorang belajar basic clinical skills. Alhamdulillah. Dr. Tony Foley sangat best and suka mengajar! I like the way you are, doctor!


And hari ni jugak, pertama kali bersama dengan the real patient. Ye lah, before ni jumpa patient olok-olok je. Ni jumpa patient yang betul-betul ada heart disease, so macam cool habisss! Again, thanks God sebab patient kitorang sangat easy going and boleh faham apa yang dia cakap. Cakap dia speed laju tapi still boleh tangkap apa yang dia cakap. Thanks encik M. Encik M remind me to my atuk. Huhu.


Benda penting yang aku belajar secara reflektif nya adalah :


1. Walaupun kita ada penyakit, itu bukan penghalang untuk kita gembira. Pakcik M tu pernah kena heart attack dua kali, pernah kena bypass, and etc, tapi dia looks happy. Sebab apa, dia ada support system yang kuat. He was once and alcoholic zaman muda dia. And now, dia join satu support system untuk orang yang addicted dengan alcohol. Ala macam dalam movie confession of shopaholic tu lahhh. Luahan perasaaan. Pillow talk. This time, dia yang bagi support kat orang. Mantap ah pakcik M!


2. Kita adalah doktor, kita bukan robot kerana kita adalah manusia. Bila patient mula cakap ada family members dia dah tiada, cuba pause, senyap sekejap, says I'm sorry to hear that. Jangan jadi macam robot, macam takde perasaan pulak kan. Again, remember, dalam kita nak collect all the important data, don't forget we are human and please response to the feelings of other human beings. Amboiii kemain ayat omputih aku lahh haihhh.


3. Gunakan sumber yang sahihhh. Ya, kita boleh google segala info mengenai medical thingy, tapi betul kah sumber kita tu. So, my GP suggest kitorang guna PubMed, sebab semua journal dalam tu macam dah direview ke apa entah maksud GP, pointnya, boleh rely on PubMed lah kesahihanya maklumatnya. 


4. In term of clinical examination, we did learnt a lot of things jugakk, kalau nak tulis kat sini, korang pulak tak paham, but cool lahhh dapat real patient!


So, overall, I really had fun doing this GP attachment. Tak sabar untuk next GP attachment. Next time pergi Kinsale, harapnya tak hujann lahh. Sebab tadi masa kitorang sampai, hujan renyai, so tak sempat lah nak snap gambar ke apa.


Kalau GP attachment pun dah best, apatah lagi hospital rotation bila dah masuk third year nanti. Ya Allah, permudahkan lah jalan kami menjadi doktor Muslim yang pada masa yang sama memperjuangkan agama-Mu! 


Oh ya. Now, aku dah dapat aura kesibukan. So many things mehhh. Belakang tabir ke, takde tabir ke. Yang penting, kena pandai planning. Set kan hari sekian-sekian, apa yang kita nak revise, set kan hari sekian-sekian, apa tugasan non-akademic yang kita nak buat. Planning is very crucial okiesss.


Sekian, dikala mana kita kata kita tak cukup masa, ingatlah, 24jam yang kita claimed kita punya, sebenarnya bukan seluruh 24 jam itu adalah milik kita, ia adalah milik bersama dengan orang lain. Di kala kita keletihan, ingatlah, tiada daya dan upaya melainkan dari Allah taala. 


Semoga terus tsabat dalam perjuangan ini! Takbir, AllahuAkbar!

No comments: