Sunday, September 9, 2012

Ibu Tunggal


Assalamualaikum.


Pesan Opahhhh...


Hari ni nak cerita sedikit sebanyak tentang seorang ibu tunggal beranak dua yang saya kenal. Agak impress jugak lah bila sembang-sembang santai dengan beliau. So, harapnya kita sama-sama dapat ambil apa yang baik dari kisah ni.


Dia seorang ibu tunggal, yang kematian suami masa dia pregnant anak kedua. Rasanya dah hampir 7 tahun jugak lah jadi ibu tunggal. And apa yang paling bagus, dia sangat menjaga hubungan atau silaturahhim dengan keluarga belah suami dia walaupun suami dia dah tiada. Alasannya mudah, kalau kita jaga silaturrahim, murah rezeki kita. Jadi lesson #1 jagalah silaturahhim sesama kita, jangan ada sengketa, kalau ada, maafkan dan minta maaflah.


And then baru-baru ni, ayah mentua dia kurang sihat dan dia pulak willingly untuk bermalam di rumah  ayah mentua (fyi, ayah mentua dia tinggal seorang) bersama anak-anak lelakinya dua orang. Sebenarnya, dia agak terkilan lah kenapa adik beradik arwah suaminya tak willing untuk jaga ayah mereka, sedangkan dia pula yang willing untuk teman pada waktu malam. 


Ayah mentua dia siap offer lagi upah kepada anak lelaki (yakni adik beradik lain suaminya) untuk jaga dia, tapi sayang seribu kali sayang, anak lelaki itu tolak. Kesian sungguh pada ayah mentua dia. Kesian dapat anak lelaki macam tu. And she said, nak je cakap kat ayah mentua dia tu, suruh anak lelaki tu bayar sewa sebab nama ber-BIN kan nama ayah mentuanya. Huhu.


Dia juga cakap, kalau kita ni nampak duit jatuh dari langit bila jaga orang tua, agaknya semua berebut nak jaga orang tua sendiri. Tapi masalahnya orang tak nampak berkat itu. Jadi lesson #2 jaga kebajikan orang tua, insyaAllah hidup diberkati Allah.


And then next, this is more interesting story. Love story? Eh. Dia kerja as guru. Then ada guru lelaki ni suka kat dia jugak. Tapi the problem is, mak guru lelaki tu tak suka  dia sebab status dia as ibu tunggal beranak dua while guru lelaki ni bujang trang tang tang. So, dia kata, dia taknak ambil risiko lah kawin dengan guru lelaki tu sebab tak dapat restu mak guru lelaki tu.


Kata dia lagi kat guru lelaki tu, "Saya perlukan awak, tapi mak awak lebih perlukan awak. Saya kalau takde awak, saya boleh je hidup macam biasa, tapi mak awak?"


Terbaik lahhh ayat. Jadi lesson #3, nak berumahtangga, dapatkan restu ibu bapa dulu, jangan diikutkan sangat hati yang angau mencintai.


Then tetiba saya rasa nak tambah, "Lagipun syurga awak bukan di tapak kaki saya, tapi di tapak kaki mak awak tau,". Heheh.


Mak mentua, mak mentua. Orang kata, kita bukan kawen dengan suami kita je, tapi dengan keluarga dia jugak. Kalau dapat mak mentua yang cerewet, yang tak suka kita, payah lah kan. Jadi, saya berharap, mak mentua saya dapat terima kelebihan dan kekurangan saya seadanya, cewwahhh.


Sekian, dia ibu tunggal yang masih muda in her 30s. Saya doakan dia dikurniakan jodoh yang dapat menjaga dia dan dua orang anak lelakinya sebaiknya. Dan semoga hubungan silaturrahim yang terjalin, kekal selamanya. (eh ni macam ayat iklan astro erra fazira, lolss)


ps: rasanya macam dengar usrah pulak bila sembang dengan dia. hakikatnya, nak dengar nasihat bukan masa ada halaqah khas je, sembang santai pun boleh selit dengan nasihat juga!

No comments: