Monday, July 2, 2012

Gapo Dio?

Assalamualaikum.


Jam sekarang pukul 8.18pm. Tengah tunggu ayah di Hospital Raja Perempuan Zainab II di Kota Bharu sekarang ni. Mak balik rumah homestay jap sebab nak mandi semua before bermalam kat sini.


Memanglah, duduk kat hospital ni, macam-macam orang kita boleh tengok. Disebabkan ini pertama kalinya lah aku masuk hospital kat Kelantan yang famous dengan gelaran Serambi Mekah ni, so aku akan bercerita serba sedikit tentang orang Kelantan. Don't worry, Kelantanese, aku cerita yang baik-baik jer ni. Hihi.


Kalau dulu masa interview Ireland, salah satu reason common yang students akan bagi adalah, "Irish people are friendly,". So, in case ada yang apply medic ke dentist ke USM Kubang Kerian, hoho, mungkin korang boleh guna reason yang sama, yakni, "Kelantanese are very friendly,". Oh mungkin apllicable untuk orang Ganu jugak.


Aku cakap macam tu sebab, masa zaman ayah aku masuk ward kat PPUM, takde pongg( tetiba slang ganu) orang katil belah sana ke belah sini ke yang rajin pergi katil ayah untuk ambil berat and ambil tahu. Macam ayah aku sekarang dalam satu kubikal yang ada 6 katil. Yang satu katil tu orang Siam kot. yang sebelah lagi satu koma, yang isteri pakcik yang koma ni peramah benor. Pastu ada seorang makcik lagi yang suami dia ada penyakit darah terlebih (first time dengar seyhh) pun rajin bertanya itu ini. Makcik depan katil ni pun.


Okey lah mungkin kome nak kata, ala standard lah tu tanya khabar jiran. Tapi orang yang melawat jiran katil ayah aku, punnn lahh melawat katil ayah aku tanya itu tanya ini. Kiranya strangers Kelantanese Terengganunese (apekah?) peramah benor.


Oh chupp, mungkin diorang friendly, dan juga mempunyai curousity yang tinggi, kan?Sebab aku asyik sebut diorang suka tanya itu tanya ini. Lahhh, sekarang faham, kenapa banyak budak-budak kelantan zaman kat mrsm taiping dulu pandai-pandai belaka.


Tapi tu lah, penat gak ah nak cerita sebab pelik je diorang kami cakap Key Ell, lols. Sebab rasa macam foreigners lak duk hospital kelantan ni. Semua speaking kelate. Pesakit nya, penjaga pesakitnya, nurse nya, dokternya. Aiseyhh. Takde lah semua, but most of them lah, 99.8% i guess.


Oh ya, aku tengok nurse kat sini pun tak garang and ada communication skills yang bagus. Secara bahasanya, memang lah depa speak kelate, tapi communication skills dalam melakukan kerja kerja nurse. Macam betulkan tempat masuk darah tu, dia kecek la, mace ( tetibaa) macam pakcik sakit kat mana, nak cakapnya, berbudi bahasa ler nursenya.


Now 11.56pm. Alone in the one of the rooms in this Utama Homestay. And and i feel sad. :(


And i cried. :'(


Perasaan sedih macam sedih homesick masa fly ireland.

Allah, make me strong.


Tunggu Hb naik jadi 7 or 8 camtu. Tgh masuk darah lagi. Result endoscope kate ade bleeding kat salur makan. Dokter bagi keluar maybe esok, tapi atas risiko sendiri. Plus, ayah punya medical hist document semua ada kat hospital PPUM. Allah, permudahkanlah.







Surah Yusuf ayat 87
"dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir."

1 comment:

shknhssn. said...

Semoga cepat sembuh Pakcik Ishak. Jangan sedih Ain. Setiap penyakit kan ada ubatnya. :))