Tuesday, May 22, 2012

Post-BH1002


Assalamualaikum.


Alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah. Masih survive hingga ke detik ini. Sudah tamat lah peperiksaan akhir bagi pelajar perubatan tahun pertama University College of Cork, UCC. Betul kah perasaan ini? Masa sangat pantas berlalu. Oleh itu, akan saya turunkan banner di bawah yang setia menjadi banner blog saya lebih kurang dua bulan sejak akhir bulan mac yang lalu.


Banner MyGabus 29/3/2012-22/5/2012


So, semalam saya ada exam BH. Kena buat essay yang macam ada kaitan dengan ethics. Untuk pengetahuan, kitorang ada kelas BH setiap jam 2 petang setiap hari isnin. Most of us, or mungkin saya sahaja, selalu ambil ringan pasal lecture BH. Rasa macam, ahhh bosannya kelas ni. Apa manfaat dia entah. Duhhh. Walaupun begitu, saya tak pernah ponteng lecture BH ok, budak baik lah katakan. Hihi.


Syukur juga ada gap seminggu untuk study BH. Bila dah start study pasal BH, wah wah, rasa macam seronok pulak study BH. Rasa macam, ruginya tak fokus masa lecture BH. BH best kot. Ianya module untuk didik doktor yang bukan sahaja tahu rawat orang, tapi jadi doktor yang berhemah dari pelbagai aspek. Serius, cool.


Contoh topik yang aku study ialah, biopsychosocial approach. This kind of approach akan involve tiga aspek, biologi, psikologi and social pesakit. Maksudnya, dalam doktor nak diagnos pesakit, dia akan look at this three aspects, and untuk rawat patient pun tengok three aspect jugak. Kalau biomedical approach, doktor just fokus on biologi pesakit je. Tapi cara ni tak cool. Sebab yeah, pesakit mungkin free from disease, tapi their inner-self, mungkin ada stress ke sedih ke or what so ever lah.


Topik lain yang best adalah 4 communication skills. Doktor kena amalkan agar dilihat sebagai doktor penyayang. Apa skillsnya? Invest in the beginning, elicit patient's perpectives, demostrate empathy and invest in the end. So, kalau korang google, these skills ada banyak benefits dalam dunia perubatan. Yang paling penting, dalam skills ni, doktor ni dididik untuk ada sense of humanity, bukannya robot yang hanya tahu rawat penyakit.


So, ada banyak lagi topik. Tapi these two yang aku rasa menarik. Itu je lah nak cerita. Banyak gila plan nak kena buat.


  1. Bajet summer 
  2. Plan kemas bilik 
  3. Gotong royong apartments
  4. Meeting with landlords
  5. Melawat senior-senior
  6. Melawat dalila di birmingham
  7. Beli souveniers
  8. BALIK MALAYSIA!

And penampilan istimewa, baby Yaya (buaya Farahin)




InsyaAllah. Semoga dipermudahkan. Sekian, wassalam.

No comments: