Sunday, March 25, 2012

Ter-Slot BaitulMuslim


Assalamualaikum.


Hari ni 25 Macccc! So what? Hari ni masa cepat sejammm. So, short one hour hari ni. Huhu. Kalau nak suruh tulis ayat poyo, "oh dah kurang dah waktu beribadah malam hari selama sejam,". Padahal nak bangun qiam punya lah liat. Ni tidur lambat ni, qiam pebenda ni nak bangun awal.


Mira and suaminya with my angah(Asiah Ishak)



Oh tahu tak, hari ni cousin perempuan aku yang umur dia 22 tahun which is tua setahun dari aku dah selamat pun mendirikan rumah tangga. Wahhhhh, tahniah lah Mirah and suaminya! Moga rumah tangga sentiasa dalam redha and berkat Ilahi, insyaAllah. Fyi, pengantin baru ni dua-dua kerja as polis klia. Baguslah, benda baik jangan dilambatkan, kan?


And rasa inferior jugakk. HAHA. Sebab boleh kata kitorang cousin yang agak close jugak lah masa zaman kanak-kanak dulu. Cerita itu ini lah, bergosip itu ini lah sambil main-main rambut. Hihi. Budak perempuan, biasalah main-main sikat rambut, buat-buat tocang bagai tu. Ohhh rindu zaman itu. Cumanya bila aku dah masuk boarding school, dah masuk ky lepas tu, jadi macam tak close sangat sebab jarang jumpa. Plus, dia pun sangat grow up sebab dia dah kerja, aku pulak kan kanak-kanak riang lagi yang teringin nak belajar medic kat ireland ni. Dush.


Could not imagine, aku grad tahun 2016 nanti, cousin aku ni dah beranak pinak and aku pulak baru lah nak buat persiapan perkahwinan [HAHA]. Eh hello, i mean it ok. I mean it. 2016. And my mak question me, mana calonnya, and aku just cakap, "mak lahh yang doakan,". InsyaAllah, doa mak kan makbul. Reminder! Suruh lah mak antum semua doakan agar mereka dapat menantu yang soleh/solehah. Kadang tu ada yang mak-mak terlupa nak doa, tu bila dapat menantu tak best, bengang lak.


Okey too much slot baitul muslim untuk entry hari ni. Tapi err nak tambah lagi sikit. Hihi. Ada satu kisah ni pasal Atiqah yang cun. Bukan Atiqah Asmadi. Ramai lah yang masuk meminang dia ni. Tapi si atiqah ni rejct reject reject. Sampailah bila Abdullah bin Abu Bakar masuk meminang, si Atiqah terima. Nak dipendekkan cerita, kehadiran Atiqah dalam hidup Abdullah, menyebabkan si Abdullah ni dah lama tinggalkan solat berjemaah di masjid sebab terlalu lah suka bergurau senda dengan si atiqah ni. And one day, Abu Bakar ketuk pintu bilik mereka, and suruh abdullah ceraikan atiqah. So, bercerai lah mereka. 


Dah beberapa lama lepas tu, abu bakar panggil semula abdullah and atiqah. And explain kenapa dia suruh abdullah ceraikan atiqah. Sebabnya, sebab yang aku mention kat atas tu lah, abdullah tak pergi solat berjemaah di masjid. Pastu atiqah pun insaf. And rujuk kembali. Esok tu ada paluan berjihad untuk berperang. And atiqah ni sebab dia ingat janji untuk taknak jadi halangan bagi Abdullah, dia suruh Abdullah pergi ikut berjihad. And mati syahid si Abdullah ni.


Kiranya nak cakap kat sini, sebagai seorang isteri (lol macam aku dah jadi isteri), penting lah untuk korang, sentiasa support suami korang untuk buat kebaikan. Especially bila suami korang buat baik dengan parents dia. Sebab korang sebagai isteri, have to bear in mind lah, syurga suami korang dibawah telapak kaki ibu dia. And syurga korang dibawah telapak kaki suami korang. So, kalau suami korang tak dapat redha ibu bapa, ingat Allah redha ke ke atas suami korang yang tak dapat redha ibu bapa. And bagaimana pula dengan korang? Nampak tak link tu?


So, berlapang dada lah bila suami korang baik gila dengan parents dia eventho aku rasa kalau aku kahwin, and suami aku baik gilaaa dengan mak ayah dia, aku pun jeles sama. HAHA. But we are human kan. Kita bolehh terapkan nilai-nilai murni tu dalam jiwa kalau ada kemahuan!


Okey okey. Tak tahu pulak tulis entry hari ni dah macam slot baitul muslim. Hihi. Sekian, wassalam.

1 comment:

minyeye said...

haha.. gaya ckp mcm da 10 tahun berkahwin!