Sunday, March 25, 2012

Niat Kena Betul


Assalamualaikum.


Hoyeahh esok exam 3rd continous assessment (CA) biochemistry and physiology. And sempat lagi kan aku mengupdate blog ni. Hihi. Perasaan sekarang? Cuak? Takut? Gementar? Tak tahu nak describe macam mana. Aku dah cover all topics yang masuk, cuma bila aku buat review balik, I was like, oh mannn apsal aku rasa macam aku tak tahu part ini part itu.


This is not my first time having that kind of feeling. Masa first and second CA pun macam tu jugak. Tapi result, Alhamdulillah okey. Allah bagi result baik sama ada nak tolong atau saja nak uji aku, Allah je yang tahu.






Well, I don't blame my brain for not working so well. Allah dah kurniakan akal sebaik-baiknya untuk manusia kan. Cuma kita je yang jadi penentunya. Niat kita. Our nawaitu.


Aku selalu stresskan pada diri aku sendiri and diri orang lain jugak, study kerana Allah. But, jujurnya, macam payah. Bila kau belajar something, and then kau malas nak fikir lama, kau tend untuk, absorb je la benda alah ni, hafal je lah. So, end up bila kau buat review, akan terjadi lah situasi, "oh mannn apsal aku rasa macam aku tak tahu part ini part itu."


So, kalau korang berada dalam situasi ini, agaknya korang rasa apa? And the most importantly, apa tindakan korang?


Kalau nak diceritakan apa yang aku rasa, aku fikir, aku dikurniakan rasa "indescribable" ni oleh Allah so that aku reflek balik cara aku study sama aku berfikir atau aku faham atau aku menghafal semata? Disebabkan esok memang dah nak exam pun, aku just chillax and cakap dengan diri sendiri, "at least you have put some effort to prepare for the test, it is all depend on Allah whether nak bagi aku ingat atau lupa mana-mana,".


So, step yang aku kena lakukan untuk avoid mistake macam ni berulang lagi adalah dengan improvise kan cara study. Kena bersihkan hati sesuci lebaran, hihi, maksud aku kena betul-betul lapangkan jiwa and hati and minds untuk timba ilmu. Kena always remind myself that I'm going to use this knowledge nanti so I have to faham betul-betul and not simply memorise it.


And niat. Niat kena betul. Cakap kat mulut study kerana Allah, tapi dalam hati niat nak dapat mcq test first class honours, tak guna jugak. Apa yang dimulut, biarlah sama dihati. And kalau betul-betul kita study tu nak dapatkan keredhaan Allah, insyaAllah, Allah akan mudahkan kita nak timba ilmu tu. Kalau dalam kondisi aku sekarang ni, maknanya niat aku belajar tak betul lagi lah ni. Isk.


So, alright, itu je. Wassalam.

2 comments:

NA. said...

good luck untuk exam :)

Norain Ishak said...

amie, thanks! :D