Thursday, January 20, 2011

Pabila Kejayaan Memerlukan Pengorbanan


Assalamualaikum.

This morning, after breakfast, aku pergi jalan-jalan dekat examination board. Dan tengok tarikh exam start. Tak ingat berapa hari bulan, but for sure, awal bulan may. Now, it is already January, almost at the middle of January.

And aku pulak masih lagi tegar untuk membaca blog orang lain dan mengepost entry untuk blog putih berseri ini. Ada siapa nak kata apa-apa?

Kalau aku jadi orang lain, mungkin aku akan cakap macam ni;


"Ain! Apa ni update-update blog ni? Pergi study and get yourself kiasu weyh!"

"True, true. Dah lah kena re-sit biology and chemistry, sempat lagi berfacebook!"

"Entah! You should spend your time with books, not in front of your laptop lah dey."

"Ni nak fly ke tak ni? Nak dapat stret A* ke tak nie haa? Gi study!"

"Jangan menyesal kemudian hari. Dah dah stop blogging and facebooking!"


It's hurt. Tapi, now aku kena ingatkan diri aku dengan kata-kata Normi, my personal counselor time kat maktab dulu, "success need sacrifice". Ya betul. Tapi aku selalu argue, ala budak lain online selalu boleh je score.

And aku sendiri argue balik, itu orang lain. Otak dia cepat pick up. Engkau? You need to work harder than others. Don't compare you efforts dengan efforts orang lain. Kalau nak, usaha dari sekarang.

Okey. Mungkin aku kena jadi nerd macam tema blog housecap Sapphire. Dan mungkin juga aku kena gelarkan diri sendiri sebagai budak kiasu. Harap-harap mulut aku masin, dan aku jadi kiasu.

So, azam tahun baru aku mungkin baru bermula pada hari ni. Aku akan cuba lebih mencintai Biology, Chemistry dan Maths daripada blog Sanggojae. Kejayaan memerlukan pengorbanan. Dan aku terpaksa mengorbankan minat aku dalam bidang blogging dan stalking.

Sekian, wassalam.