Monday, November 15, 2010

Gaduh? Makan Gado-gado Lagi Sodap!


Salam. Siapa kat sini tak pernah langsung gaduh dengan kawan dia? Tipu. Paling koman pun, mesti sekali, kau orang pernah berselisih faham dengan kawan kau orang tu. Okey, entry hari ini, aku tulis berdasarkan experience aku sebagai kaki gaduh waktu zaman sekolah. Bukan gaduh tarik-tarik rambut okey.


Nampak tempting gila. Dah la aku tengah puasa ni. Sabar ain oii.


Gaduh ni ada dua sebab. Gaduh yang disebabkan diri sendiri, dan gaduh yang disebabkan oleh kawan kita. Aku pernah experience dua. Let me give you some examples.


Gaduh dengan Lily & Timah. They are just so fragile. So sensitive. Pantang cuit sikit, mula lah makcik dua orang ni merajuk. Gaduh dengan Timah and Lily best. Sebab kitorang gaduh sekejap, pagi gaduh, malam waktu prep, kitorang okey lah balik.


But! But! Aku lah yang selalu kena pujuk. Tension gila. Haha. Diorang yang merajuk,diorang start taknak bercakap dulu, aku pulak kena pujuk. Cubit kang. Itu semua memori, kalau tak gaduh, rasa macam takde kemanisan dalam hubungan kegilaan kitorang masa kat taiping dulu.


Gaduh dengan Erna. Erna, sila bangga sebab saya bergaduh dengan anda. I knew, you would not ever forget the love letter that I gave you. Oh oh, I'm just so sweet, isn't? Ya lah, meh habaq mai, siapa yang pernah bagi surat mintak maaf kat kawan dia? Aku je, tahu! Haha.


Gaduh dengar Erna, memang sebab salah aku lah. Aku tengah hormon imbalance, nasib lah kena fire time tu jugak. Ahaha. Pastu aku mintak maap balik. Hingga hari ni, aku belum gaduh lagi dengan Erna kat ky. Malas nak gaduh dah. Gaduh dengan kucing lagi best.


Kat ky ni, aku tak gaduh-gaduh. Kecuali dengan Atiqah kot. Budak tu boleh tahan jugak emo dia. Tiba-tiba pulak mendiamkan diri dari aku, tak tahu pasal apa. This time, memang takde masa lah pujuk-pujuk. Main sembang terus je.


Okey. Puas dah cerita experiences aku. Kepada rakan-rakan aku yang aku sayangi sama rata, andai kata aku tersalah kata, tersilap bahasa, aku mintak maaf, sebab kita sometimes tak sedar apa yang kita cakapkan, mengguris hati orang lain.


And then, kepada rakan-rakan aku yang sedang ada krisis, entri ini berbentuk unbias kepada mana-mana pihak. Aku rasa semua orang akan rasa gembira apabila takde benci-membenci antara kita. Marilah kita saling maaf-bermaafan sesama insan. Ceh, lagu raya satu!


Memulakan langkah untuk berbaik-baik, tak bermakna kita ini kalah, kita ini lemah. Meminta maaf juga tak bererti kita yang salah. Tapi sebagai satu medium untuk membetulkan tali silaturahhim yang tersimpul.


Sebagai x-kaki gaduh, aku tahu, bila kita sedang ada krisis dengan kawan kita, fikiran kita lebih berpotensi untuk melihatkan keburukan daripada kebaikan. Jadi, agak-agak rasa menyampah dengan kawan, renung-renungkan apa kebaikan yang dia pernah buat dengan kita. Mungkin sedikit sebanyak dapat meredakan kebengangan kita itu.


Ingat lirik lagu Kekanda Adinda. Komunikasi! Tolenrasi itu yang kita perlu! Tak perlu bertengkar! Tak perlu bermasam muka! Komunikasi is damn important in relationship. Bukan relationship dengan suami isteri je, but dengan kawan-kawan kita. Sekian, salam.


p/s- Seronoknya kalau mereka berbaik semula. :)


6 comments:

Nina Mazlan said...

ain sweet dowh.smpi mati ena simpan love letter tu.besaq nt nak frame letak kat rumah teghuih.pdn muka suami jeles :P

Enn Ess said...

tensen an kalau gaduh pastu part nak kene pujuk uh,

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

seriusly, aku tak pndi pujuk.
lagi aku marah2 adelah,
bagi kata2 pedas
HAHA.

CikMomo said...

da banyak kali da xperience gaduh2 ngn kawan neh :) seriuss ta sukaaa !! hahaha lebih baik gaduh ngn bf dr gaduh ngn kawan. lagi sakit rasa dia bila gaduh ngn kawan ~ T_T

M. Faiz Syahmi said...

perh., jeles siot ada orang main bagi2 love letter ni.

[kalo laki bagi kat aku kompom aku bakar2.]

hahah.

M. Faiz Syahmi said...
This comment has been removed by the author.
Norain Ishak said...

erna, eceh.takde suami lagi boleh la ckp.kot2 dah ade, surat tu masuk stor je.haha.

nadya, kejam doe kau.api lawan api, lagi membara lah.oh come on, tolong la jadi baik macam aku.ahaha.

sumomo chan, biasa ar gaduh ngan kengkawan.eh,bergaduh adalah pengalaman manis andainya kita berbaik semula ngan kawan kita tu tahu.

faiz syahmi, haha.jangan jeles doe.beruntung ar kawan2 aku en.haha!