Monday, October 25, 2010

Kehidupan Perlu Diteruskan

Salam. Hari ini hari yang suram aku rasa bagi most of kyuemians. Even aku yang tak kenal rapat dengan collegemate aku ( Syazwan Asyraf) yang sedang dalam keadaan kritikal di ICU, but as a normal human being with emotion, aku rasa simpati and sedih.


And this morning, aku bangun dengan muka sembab. Luckily ada block 1 maths, gelak jugak aku bila dengar Atiqah buat lawak entah pape dia tuh. Actually, nak gelak pun rasa kekok bila membayangkan rakan kita sedang sakit tenat.


For those who having this kind of situation, or i should say musibah macam ni, kena banyak bersabar-sabar. Oleh itu, hari ni, aku nak share sedikit petikan dari buku Quranic Law of Attraction. Semoga sedikit sebanyak, dapat meredakan beban di hati mereka yang dilanda musibah sebegini.


Ada satu ungkapan yang menarik penulis nyatakan;


Saya gembira mendapat musibah dari Tuhan. Ini kerana, saya akan selalu ingat pada dosa dan kesalahan saya. Saya juga berlatih menjadi sabar dalam menghadapi musibah yang menimpa kehidupan saya ini. Terima kasih, ya Tuhan.


Ungkapan tersebut mengingatkan kita yang hidup ini penuh dengan cubaan yang mesti kita hadapi. Kita tidak boleh menghindar daripada cubaan Tuhan. Jadi, kita mestilah meningkatkan kesabaran dalam menjalani semua dugaan yang mendatang.


Walau apa pun musibah yang menimpa kita, hanya ada satu ungkapan tepat yang perlu kita ucapkan iaitu Inna lillahi wa inna ilahi raji'un yang bermaksud hanya Allah tempat asal kita dan kepada-Nya kita kembali.


Allah yang memberi musibah atau ujian kepada kita dan Allah juga lah yang menarik ujian tersebut. Maka, sebesar mana pun musibah dan dugaan yang datang, perlu dihadapi dengan tabah dan tenang.


" Dan janganlah kamu (berasa) lemah dan jangan (pula) bersedih hati. " (Surah Ali Imram ayat 139)


Tanpa kita sedari, ketenangan dan kesabaran itulah sebenarnya sumber pertolongan daripada Allah. Allah tidak sanggup melihata hamba yang taat kepada-Nya menderita. InsyaAllah, Allah akan menurunkan pertolongan. Jadi, yakinlah kepada Allah s.w.t.


Itu lah demikian serba sedikit content dalam buku tu. Aku harap, kita semua tak mudah putus semangat bila berhadapan dengan apa jua musibah. Walau apapun dugaan yang melanda, kehidupan perlu diteruskan jua seperti biasa.


Minta tolong doakanlah keajaiban akan berlaku pada rakan sekolej aku. His kidney has already damaged. Semoga Allah memberi kesempatan padanya untuk meneruskan kehidupan seperti biasa dan berbakti kepada ibu bapanya. Ameen.


That's all for today. Sama-sama lah ambil teladan dari petikan buku yag aku baca tu. Sekian, salam.


2 comments:

CRABBY PATTY said...

sedih lah ngn syazwan..
die mmber skola menengah dulu.
cepatlah sembuh.. amin.. :(

Norain Ishak said...

sedih tu mmg sedih kan.
tapi apa la daya kita melainkan berdoa kepada Allah agar dia cepat sembuh..ameen.