Monday, October 18, 2010

Hukum Tarikan



Salam. Pernah dengar pasal law of attraction tak? Tak kisah lah pernah dengar ke tak, aku still nak cerita jugak. And, tak kisah lah sahih ke tidak law ini, but aku rasa, ianya sering berlaku dalam kehidupan seharian kita.


Baru-baru ni, aku ada baca buku from RC, title Quranic Law of Atrraction. means that hukum tarikan berdasarkan quran. Penulis buku tu bagi satu contoh ayat quran yang maksudnya, kalau kita buat kebaikan, kita akan di balas dengan kebaikan. Dan kalau buat kejahatan, di balas dengan kejahatan.


So, di sini menunjukkan apa yang kita buat, apa yang kita pikir, benda itu lah yang akan terjadi. Buat baik, dapat kebaikan lah kan. Bila aku analyse pengalaman diri sendiri, memang aku rasa law of attraction ni memang wujud.


Contoh pertama, waktu ujian jpj jalan raya, pagi tu memang aku rasa macam tak lepas je test tu. And the result memang tak lepas pun test jpj jalan raya. Mind set aku dah set tak lepas, so, memang attract result di mana test jpj kita tak lepas lah.


Contoh kedua, waktu exam as-level. Rasa macam tak yakin je nak dapat straight A. And result pun keluar, memang tak straight A pun. Dah tu rasa macam kena re-sit. So, re-sit lah jawabnya. In this case, aku boleh nampak law of attraction tu.


Tapi, law of attraction ni bukannya macam magic. Kalau kita fikir kita boleh capai sesuatu benda, mesti lah kita berusaha bagai nak rak kan untuk capai sesuatu tu. And insyaAllah, kita dapat apa yang kita nak. So, tak boleh pikir about kejayaan je, but at the same time, kita kena berusaha ke arahnya.


Last but not least, based on that book, kita ni kena sentiasa berfikiran positif tak kira apa jua keadaan. Insyaallah, minda yang positif mempunyai power untuk menarik benda-benda yang positif kepada kita dan juga orang lain. Itu je. Think positive and be positive. Salam.

No comments: