Sunday, August 29, 2010

Cinta Terakhir


"....Kau cinta pertamaku, kau cinta terakhirku. Tiada apa yang bisa menafikan kasih kita. Kau ayu di mataku. Satu antara seribu.Tiada tara di dunia. Mungkin kan terputus di tengah jalan. Mungkin kan terlerai tanpa ikatan. Usah ragu dengan takdir. Mungkin kita kan berbeza haluan. Berakhirnya cerita percintaan. Segalanya ketentuan Tuhan...."


Ouh, that's just so sweet.


Salam. Sekarang, aku tengah layan lagu yang sangat sangat jiwang. Cinta Terakhir nyanyian Aiman. Ala, lagu cerita Ilusi kat TV3 tu lah. Hari ni aku tengok episode last kat Catch-Up Tv kat website TV3. Huhu.


Dalam drama Ilusi ni, one of the persoalannya adalah apabila seorang lelaki ni betray isteri dia. Means that, lelaki tu sebenarnya tak suka pun perempuan tu. Dia just kahwin dengan perempuan tu for the sake of nak balas dendam keluarga.


Point aku hari ni, sejauh manakah perasaan sayang, suka dan cinta seorang lelaki tu terhadap seseorang perempuan tu? Sebab waktu aku tengok episod awal-awal tu, Ashraf Muslim punya lah gentleman dengan Diana Rafar but at the end, jadi musuh. So, macam pelik je.


Aku suka menonton drama. And most drama aku tonton mesti ada cintan-cinton. Dalam scene cintan-cinton, kadang-kadang ada yang menyampah. Kadang-kadang, ada yang sweet. Eh eh. Dan kadang-kadang buat aku terfikir sesuatu.


Aku terfikir, betul ke lelaki tu cinta dekat perempuan tu? Betul ke? Betul ke? Ikhlas ke diorang sayang dekat perempuan tu or ada sebab lain? And adakah perasaan itu sekadar memenuhi nafsu diri?


Senang cerita, aku susah nak percaya seseorang lelaki especially yang muda remaja ni, ikhlas dekat gefren diorang. Aku pun tak tahu kenapa aku ada that kind of feeling. Ianya natural, tanpa dipengaruhi mana-mana pihak.


Ada segelintir perempuan, pantang orang ajak couple, dia on je. Pastu, agak-agak dah tak suka, clash. Pastu masing-masing carik boyfren or gefren baru. Senangnya hidup kan bertukar ganti partner. Macam tukar ganti baju. Bajukah anda?


Maybe orang kata aku kolot, tapi bagi aku, kalau nak bercinta tu, biarlah dengan seorang je. The first and the last. Aku just tak paham, some people sampai ada dua tiga empat ex. Mudahnya menyatakan cinta dan meninggalkan cinta tu ya.


And maybe that is one of the reason aku memilih untuk jadi doktor. Study lama, kerja busy, so that aku tak payah sangat nak pikir pasal bab-bab cintan-cinton yang berisiko untuk dikecewakan as man nowadays susah nak dipercaya. Haha. Agak-agak boleh tak letak reason ni dalam Personal Statement? Eheh.


Orang mungkin akan kata, ala, kau tak pernah bercinta, bukannya tahu apa-apa. Tapi eventho aku tak bercintan-cinton, aku tahu lah feelingnya, kalau tak macam mana nak tulis cerpen. Tapi feeling itu aku simpan je sampai suatu masa, yang aku tak pasti berapa lama.


Akhir kata, waktu belajar ni, belajar lah. Dah habis belajar nanti, nak kahwin ke, kahwin lah. Dalam novel islamik yang aku pernah baca, "cinta yang suci adalah cinta di alam perkahwinan". So, kalau yang tak kahwin lagi tu, kome pikir lah sendiri.


Okeylah, itu jer nak bebel hari ni. Siapa-siapa agaknya ada jawapan untuk pertanyaan yang bermain di kotak pikiran, sila-silakan beri jawapan. Sekian, salam.


2 comments:

nurulhusnazubir said...

huuuu..like,like,like...post nih..stuju!! :) ha..xyah la fikir byk2...nnti insylh adelah tu y tbaik ;)
ala...bdosa taw main2 cm diorg...ntah pape..duk merendek dating sana sini..pastu tukar2...islam xajar cm tu..nauzubillah ~

Norain Ishak said...

ummu, oh susahnya nak carik yang boleh dipercayai.

husna, haha.i like your comment.