Thursday, April 22, 2010

hawa mengancam hawa


salam..usrah tadi menceritakan tentang hijab bersempena hijab week di kyuem.. tak ramai sangat yang bertudung dari kalangan non-muslim..tak tahu lah kenapa..bagi yang muslim, adalah seorang dua yang bertudung..


okey, berbalik kepada isi kandungan usrah tadi..antara isi kandungannya adalah mengenai orang yang tak berhijab, yang memakai pakaian ketat lagi sendat, yang memakai pakaian tapi macam tak pakaian..!oh,pening di situ yer..


menutup aurat adalah tuntutan agama..


kita sering dengar sexual harassment oleh lelaki terhadap wanita..dah tu ada undang-undang pasal sexual harassment terhadap wanita..tapi, sedarkah kita wahai kaum hawa, ada sebilangan dari kita yang buat sexual harassment terhadap lelaki..?


sekadar gambar hiasan..


"ada ker?mana ada! we all mana ada nak buat sexual harassment kat lelaki.. we all just nak show off kecantikan kitorang..you jeles ker?"


banyak korang punya show-off..!!dah pakai seksi-seksi, menampakkan perhiasan kepada yang tak berhak dan seterusnya menarik perhatian lelaki serta menggugat nafsu dan keimanan, bukankah itu dikira penindasan kepada kaum lelaki yang sedaya upaya menjaga nafsu...


kalau yang iman tebal tu, insyaAllah berjaya kawal nafsu..ini kalau yang iman senipis plasma membrane..apa kess?ada kemungkinan mereka melampiaskan nafsu bukan pada anda yang seksi-seksa ni, tapi pada mereka yang tak bersalah,pada mereka yang menjaga auratnya..


jadi sedarlah..kita sebenarnya yang hawa ni, memberi ancaman kepada kaum kita sendiri dek kerana perasaan nak show-off body tuh..jangan nak jawab, dah iman lelaki tu tak kuat, nak buat lagu mana..abes tu hang duk dedah sana dedah sini, iman hang tu macam mana pulak?!



isu yang saya tuliskan ini bukanlah tertuju pada yang tak bertudung, tapi pada kita, mungkin saya juga yang liat nak tutup aurat dengan sempurna..dan sejenak, ketika usrah tadi kami disuruh berfikir, apa yang kami rasa bila bertudung.. ada yang menjawab rasa suci.. ada yang menjawab rasa selamat.. dan bagi saya, bila bertudung ini, dengan automatiknya orang tahu apa agama kita..yakni Islam..dan saya bangga menjadi seorang muslim!


berbalik pada isu sexual harassment terhadap lelaki..jadi, perlukah malaysia menggubal undang-undang untuk menghukum wanita..contohnya, wanita didenda RM 10000 atau 5 kali sebatan..mungkin ada berpendapat, "what rm 10000?I boleh bayar lah!"..itu di dunia..dekat akhirat nanti, sanggupkah kita menerima balasan dari Allah taala??terdiam? lu fikirlah sendiri...


sekian..saya bukanlan insan sempurna..tapi cuba untuk jadi insan yang lebih baik..semoga kita semua dilimpahi rahmat Allah taala..salam...

6 comments:

Milimilo said...

tutup aurat bkn kena pakai tudung je.byk benda nak jg smpai suara pn ada masa jd aurat

Anonymous said...

thanx peringatan :)

Azureen Halim said...

hehe...awk, pndapat kite same.
mmg skarang hawa yg mengancam hawa sendiri.
lepak kat blog owg jum.
baru je post new entri siang td.
pasal hal yg same.

http://izrynsahaja.blogspot.com

Norain Ishak said...

@milimilo-betul..!
@anonymous-sama2 ingat..
@izryn-kesian kaum hawa kan?..

Unknown said...

huhuu. yup so right. kdg2 tu nampak dah elok dah pakai shawl bagai. tetibe baju ketat nak mampos pastu pakai legging pulak tu huhuhu! seksa yg amat ohoii :D

Norain Ishak said...

@cikbunbun-agak ar..sakit mata kot..!