Friday, May 1, 2009

jangan kau lepaskan(part4)

Usia hubungan persahabatan aku dengan Abang Aliff sudah menjangkau 5 bulan. Aku seronok dapat mengenali abang Aliff. Kalau dulu,aku rasa menyampah dengan abang Aliff,kini tidak lagi. Sikapnya yang matang membuat aku rasa selesa. Setakat ini, aku belum pernah perang besar dengan abang Aliff. Mengingatkan kenangan bersama abang Aliff,aku tersenyum seorang diri.

"Eh! Ni apsal senyum sorang-sorang ni?" tegur abang aliff yang duduk di sebelahku di sebuah gazebo menghadap tasik UM.Kami berehat seketika setelah penat berjogging satu kampus.

"Saja-saja. Abang nak tahu tak? Saya kan tak pernah terfikir yang sekarang saya ada seorang sahabat karib lelaki,"kataku ikhlas.

"Really? Awak tak pernah bercinta ke zaman sekolah?"tanya abang Aliff.

"Never. Saya tak minat nak involve dalam bidang macam tu. Memerlukan komitmen dan saya rasa bukan masa nya lagi. Abang pulak macam mana? Mesti ramai girlfriend," tanyaku ingin tahu.

"Wah, bagusnya Alin punya prinsip. Abang macam tu jugak. Ramai yang mengorat abang,but at last abang pilih orang yang tak suka abang. Awak kan tak suka abang kan,"kata abang Aliff.

"Kenapa saya ya?"tanyaku lagi.

"Abang takde jawapan untuk soalan Alin. Ianya macam semulajadi. Orang kata macam love at first sight lah. Alin takde rasa macam tu?"tanya abang Aliff pula. Aku menarik nafas sedalamnya.

"Saya memang suka dekat abang Aliff. Tapi saya tak pasti sama ada saya just suka ataupun cinta,"balas ku pula.

"Abang faham situasi Alin. TApi kan, Alin tak rasa ke keadaan kita ni macam orang bercinta?"pertanyaan abang Aliff membuatkan aku menelan air liur. Aku tidak menafikannya. Aku sendiri keliru dengan status hubunganku dengan abang Aliff yang umpama teman tapi mesra.

"Abang, saya kadang-kadang takut nak jadi teman abang,"kataku dalam nada perlahan. Aku berdiri. Membuang pandangan ke arah tasik yang menghijau airnya.

"Takut? Kenapa?"tanya abang Aliff.

"Saya rasa macam tak sesuai je dengan abang. Abang kan famous, hensem, Gambit UM la katakan. Saya pulak budak perempuan biasa-biasa je,"kataku merendah diri. Abang Aliff berdiri di hadapanku dan matanya tepat memandang aku.

"Alin,bagi abang luaran tu tak penting. Abang tengok awak dah cukup sempurna. So, Alin jangan merendah diri,"kata-kata abang Aliff mengubat jiwa aku.

"Tapi, tahun depan abang dah start kerja. Waktu tu nanti mesti jumpa dengan orang lain. Saya pulak kena belajar bertahun-tahun pulak tu,"kataku lagi meluahkan kegusaran di hati.

"Alin,sejak abang mula-mula masuk UM,memang abang berniat nak cari teman bila abang dah belajar sampai tahun akhir.Memang target junior je la. Akhirnya,niat abang tu tercapai jugak. Sebab abang nak,bila teman abang tu dah habis belajar,dia tak payah susah payah nak kahwin. Abang nak kerja kuat,nak kumpul aset,beli rumah,beli kereta,so nanti teman abang tu cuci kaki je masuk rumah,"ujar abang Aliff panjang lebar. Aku tersenyum puas mendengar penjelasan abang Aliff.

"Tapi, abang boleh jamin lah tak cari siap-siapa kalau Alin kahwin dengan abang sekarang,"sambung abang aliff sambil tersengih nakal.

"Taknaklah! Orang lain pergi kelas bawak buku, saya pergi kuliah bawak perut. No way,"kataku pura-pura marah. Abang Aliff tergelak terbahak-bahak.

"Alin ni kelakarlah! abang rasa the main reason abang suka kat awak sebab awak ni penuh dengan sense of humour lah. Jarang tau peempuan kat luar sana tu buat lawak dengan boyfriend dia orang,"kata abang Aliff dalam gelaknya yang masih bersisa.

"Hish abang ni. Suka sangat dia,"kataku pula.

"Okey, Abang serius balik. Bila agaknya abang dapat tengok awak pakai hadiah abang tu?"tanya abang Aliff penuh mengharap.

"Kenapa? Dah tak boleh tunggu dah ke?"kataku lalu tergelak kecil.

"Taklah. Takut tak sempat nak tengok awak pakai. Minggu depan abang ade match hoki. Nanti datang tau,"ujar abang Aliff lembut. Aku mengangguk. Tiba-tiba hatiku rasa tak sedap dengan kata-kata abang Aliff.

No comments: