Thursday, April 30, 2009

jangan kau lepaskan(part2)

Seperti hari-hari yang lalu, waktu malam pasti aku peruntukkan untuk mengulangkaji pelajaran. Ayu,rakan sebilikki faham benar dengan tabiat aku. Masuk jam 10.30 malam, barulah dia berani mengajak aku berbual.

"Alin,sekejap je kan masa berlalu. Hari ni aku rase dah sebulan kita duduk dalam UM. So, amacam, dah junpe kekasih hati?"ujar Ayu sambil tersenyum manja.

"Kekasih hati? Kau ingat kita ni dalam akademi mencari cinta ke?"kataku pula.

"Memanglah bukan akademi mencari cinta. Tapi kat sini kita kan jumpa dengan ramai orang. Takkan takde satu pun yang sangkut,"balas Ayu.

"Entahlah Ayu. Siapalah aku ni? Hidung tak mancung, pipi pula tersorong-sorong. Siapa lah nak sangkut dengan kawan kau ni," kataku merendah diri.

"Nak merendah diri pulak. Habis tu yang abang senior yang call kau tiap-tiap malam tu siapa?" tanya Ayu lalu mencubit lenganku. Sakit.

"Oh,tu abang Aliff,"jawabku pendek.

"Itu aku tahulah abanga Aliff. Tapi siapa dia pada kau? Abang angkat ke, boyfriend ke, apa ke?"tanya Ayu lagi.

"Aku dengan dia kawan je lah. Bukan macam orang tu,kata abang angkat, rupanya boyfriend. Uwekkk," ujarku menyindir Ayu. Wajah Ayu berubah masam.

"Sampai hati kau Alin perli aku. Aku merajuk. Baik kau pujuk aku sekarang,"ujar Ayu dalam nada sedih dibuat-buat. Aku bangun dari kerusiku lalu menghampiri Ayu di katilnya.

"Alalala..Buruk tau muka awak tu kalau merajuk. meh sini akak pujuk,"kataku bergurau sambil mengusap rambut Ayu.

"Taknaklah macam ni. Merajuk aku akan hilang kalau esok malam kau teman aku perg tengok konsert. Dia orang kata Gambit UM nak menyanyi esok. Jomlah Alin. Aku teringin sangat nak jumpa dia,"kata Ayu merayu-rayu padaku. Sejenak aku berfikir. Gambit Um? itukan abang Aliff. tak mahulah jumpa dia.

"Malas lah aku. Itu klon Gambit je,"ujarku selamba.

"Alin,jomlah,"

"Taknak!"

"Jomlah,"

"Taknak!"

"Jom,"

"Tak.."telefonku tiba-tiba berdering. Siapa lagi yang akan menghubungi aku pada waktu-waktu begini kalau bukan abang Aliff.

"Hello Alin!"

"Hello,"

"Alin,esok malam jangan lupa datang untuk konsert abang tu tau,"

"Saya tak minat konsert,"

"Alin, abang dah practise sungguh-sungguh tau semata-mata untuk awak. Kalau Alin tak datang, abang nak buat show pun takde semangat. Datang tau!"

"Ya lah,"

Perbualan tamat di situ. Dia terpaksa pergi.

"good news for you," kataku kepada Ayu.

"kau pergi konsert tu jugak kan?Yes!"kata Ayu penuh gembira. Aku tersenyum tawar. Hatiku tiba-tiba rasa berdebar.

No comments: