Tuesday, May 19, 2009

ceritera 6 hari di hospital

salam sumer..
ceritera 6 hari di hospital..
fuhh..
tajuk poyo je kan..
hahhaha..

aku nak bagitahu nie pada yang tak tahu..
ayah aku dah kuar ward..
alhamdulillah..
keadaan ayahanda sihat walafiat sekarang..

yippie!
takde la aku nak kena bangun awal2 pagi g hospital..
ahaahahh..
tapi..
pada masa yang sama..
rasa kehilangann jugak..
kehilangan aper?
best taw duk hospital..
ehehe..
bukan sebab makanan die je best..
tapi..
pemandangan atau pemerhatian yang aku nampak kat hospital..

seperti mane korang sedia maklum..
aku sangat2 nak jadi doktor..
doktor kerja kat hospital kan..
so,aku kan duk hospital..
so,nampaklah persekitaran kerjaya yang aku impikan itu..

antara benda yang aku nampak ialah..
nurse2 pelatih yang beruniform biru..
nurse2 pelatih ni sumer baik2..
cakap pun lembut2 jer..
ade gak yang peramah..
best la leh sembang bagi org suke bercakap cam aku nie..
eheh!

bukan tu jerk..
aku jugak tengok student2 nak jadi doktor..
dorang pakai labcoat..
aku dapat rasakan..
bangganya dapat jadi student perubatan sebab dpt pakai labcoat..
ahahah..
giles..
student lain mane dapat pakai..
budak account dpt pakai?tak kan..
bdak engine??lagi la tak..
bdak law?pun tak..
bdak medic jerk..eheheh..

okeyh..
berbalik pasal student perubatan tuh..
aku sedikit teruja melihat mereka..
macam2 ar dorang buat..
practise cucuk injection..
pastu kena interview pesakit..
buat pesakit tu cam sengal2 otak..
penin nak interview..

dan ape yang aku nampak kan..
to be a doctor..
yang aku nampak ok yang terang benderangnya..
u have to be confident..
ape die?
confident..
and 2 nd thing..
kena ade good communication skill wif patients..
cam aku ni..
yang speaking tergagap nie..
kena la banyak2 kan speaking tuh..

pastu smalam prof chin and the punye group doctor ade bawak seorang profesor omputih..
pastu group prof chin kena explain pasal keadaan ayah aku..
bukan prof chin yg kena xplain,tapi group die..
one of the doctor dlm group die name dr. khoon..
macam2 la prof omputih tu tanye..
aku pun tak paham sebab slang sie cam lain from m'sia..
aku cume paham ape yg dr. khoon tu cakap jerk..

dari situ aku nampak..
study medic bukanlah based on silabus..
tapi ade lah berdasarkan penyelesaian masalh dan logical thinking..
mm...

aku sangat teruja nak jadi seperti mereka..
insyaallah..
doakan aku dapat jadi doktor ok..


~~aku yang teruja~~

2 comments:

Anonymous said...

ooo,,bguslah ayah ko da kua,,hope sehat selalu,,

bgus2,,t jadi doktor,,jgn lupa aku,,haha

Yasmin Yahaya said...

oit! tipu2! bdk biomedical n pharmacist dpt pakai la!!