Saturday, February 21, 2009

rase marah??bace nie

assalamualaikum..
sementara chatting sambil menonton drama ayam goreng comel,aku pun mmbelek2 majalah DARA yang dibeli semalam..pastu terjumpe satu artikel pasal mengendalikan kemarahan..jadi,untuk posting kali ini,aku nak membawa topik keagamaan sedikit..huhu..hepi reading yer kenkawan..
++ZIKIR MENTENTERAMKAN HATI++
Allah s.w.t. berfirman,"iaitu orang yang beriman dan tenteram hati mereka dengan zikrullah.ketahuilah!dengan zikrullah itu,tenang tenteramlah hati manusia.."betul..kalo korang tengah marah,cepat2lah mengucap..kalo tak,setan awal2 dah hasut korang cakap ba**,@5#$^,&^#%&..and ape2 ajelah words yang mencarut..so,start from now,jgn mencarut dah kalo rase marah yer..
++MENGAWAL KEMARAHAN++

sabda Nabi Muhammad s.a.w,"tidaklah kekuatan itu diukur dengan adu kekuatan.namun yang kuat ini adalah yang dapat mengendalikan dirinya ketika marah"korang faham tak maksudnye ape??aku penah terbace satu quote yang berbunyi" orang yang paling kuat ialah orang yang boleh mengawal kemarahan.."so,korang kan kuat-kuat,so aku mengajak korang dan diri aku sendiri untuk same2 mengawal kemarahan..
++BERWUDUK++
Rasullullah bersabda,"sesungguhnya marah itu daripada syaitan dan syaitan di buat daripada apa..api pula hanya boleh dipadamkan dengan air..oleh itu,jika seseorang daripada kamu yang marah,berwuduklah"betul..bile dah amik wuduk tu,korang mesti rase fresh..so,ingat,apabile rase marah,cepat g bilik air amik wuduk iyer..
++SEGERA MEMBACA TA'AWWUDZ++

menurut riwayat Muslim,Rasullullah bersabda,"sungguh aku ingin mengajari satu ucapan seandainye ia diucapkan,tentu hilang rase marah iaitu dengan membaa ta'awudz.." A'udzubillaahi minasy-syaitaanir-radziim.. yang bermaksud "aku berlindungkepada Allah dari setan yang terkutuk"ini lagi mudah..insyaAllah kemarahan tersebut pasti reda..

++BERUSAHA DIAM++
Nabi Muhamad bersabda,"apabila salah seorang antara kamu marah maka diamlah." huhu..yang ni susah sikit aku nak buat..kalo gaduh ngan kawan,mesti nak balas balik..takpe2..i'll try my best nanti..huhu..

Imam Al-Ghazali membahagikan sikap marah kepada tiga bahagian..iaitu,marah terpuji yakni marah yang timbul semata-mata kerana Allah S.W.T dan agama-Nya..yang kedua,marah yang dilarang yakni marah yang disebabkan hawa nafsu..dan yang ketiga,marah yang dibolehkan yakni marah yang tidak melibatkan maksiat..so,amarah korang selalunye yang mane??hhehe..tepuk dada tanya iman..
membangun bersama Islam..
slogan ni mcm familiar jer..hehhe..renung2kan dan selamat beramal..

6 comments:

Anonymous said...

sesuai tuk ak..huhu

Norain Ishak said...

bagus2..

Hanis Amanina said...

yeah~ i'll keep that in mind..

Norain Ishak said...

good girl!

faaAzman said...

huhu..leh jd rujukn nih!~

Norain Ishak said...

huhu..aku akan cube lagi untuk cari benda keagamaan utk share ngan korang..