Sunday, February 22, 2009

makan ikut situasi

assalamualaikum..
okey hari nie aku rase terpanggil nak cerita pasal pemakanan pulak..carik punye carik,akhirnye aku jumpe artikel yang berkaitan..so,apelagi..jom bace..
kadang2 korang mungkin akan berase mengantuk dan lesu disebabkan korang kurang tidur sebab online lame gler sampai tak cukup tido..akibatnye,hormon yang mengatur selera makan korang tu akan membuatkan korang rase cepat lapar..sekejap..sekejap lapar..owh,patutulah kat maktab dulu aku rase selalu lapar sebab kurang tdo..
so,camne nak atasi??korang kena makan makanan yang mengandungi kadar air yang tinggi seperti oat..kalo makan oat,insyaAllah,korang akan rase kenyang lebih lama..
so,kalo korang sejenis orang yang suke terburu-buru,makanlah sandwich salad telur..telur ade protein yang tinggi dan buat korang rase kenyang..cup!ape kena mengenanye..aku pun tak paham..heheh..
buncit??untuk tampil menarik tanpa buncit,apa kate korang makan nanas..kandungan enzim bromelane dalam nanas dpapat mengurangkan kembung..so,kurang sikit la buncit engkorang tu..heheh..pada ibu-ibu mengandung,jangan makan nanas pulak..perut ibu mengandung u mmg buncit la sebab ade baby..hehehhe..pastu,elakkan mengunyah gula-gula getah yang mengandungi sorbitol sebab ianya menngkatkan rase mual dan kembung..ble kembung tu yang buat korang rase nak makan lagi..
ha..yang ini paling bagus..makan lah ikan tuna,brokoli dan kol bunga..ini boleh meningkatkan daya ingatan korang tu..tuna mengandungi asid omega-3 yang dapat meningkatkan konsentrasi..sesuai sangat la untuk kite yang bergelar pelajar nie.
so lepas nie,boleh la amalkan iye..selamat mencube..heheh..

5 comments:

nadhirah said...

aku mcm ade bace mende niyh.tapi kat mana eyh??

norain ishak said...

heheh..kat mingguan wanita edisi terbaru skali..

nur nina said...

tpi ak cpt kenyang.. cmne ea??

norain ishak said...

hhahah..nina sengal..

Leianna said...

tagged:)