Saturday, October 5, 2013

Keep Calm & Spread The Love


Assalamualaikum people!


Burppp alhamdulillah... Baru lepas attend jamuan makan kat rumah Dayana-Teen-Maya-Yan kat Wilton Manor. Feel blessed with food. Hehe. Anyway pagi tadi ada meeting MARA dengan Pak Lan. As usual, Pak Lan pun memberi amanat beliau... Remind pasal study betul-betul. Besar tanggungjawab beliau, nak jaga beratus-ratus pelajar MARA kat Ireland. Nak handle pelajar yang macam-macam karenahnya. He is like our father kat sini. Yes, beliau seorang Pengarah, tapi he acts so fatherly towards us. May Allah bless him and his family...


Anyway this week, aku dah start rotation baru kat Bons Secours Hospital. Attach dengan consultant urologist. So, masa first day clerking patient, ceh cam gempak je aku tanya soalan kat patient, sebab aku dah pernah belajar buat history taking urology masa kat CUH. Haha. Nak cerita sikit pasal hospital Bons ni. Ya Allah, sangat religious kot Bons ni. Siap ada chapel bagai. Pastu ada orang bell ring masuk ward untuk bagi patient communion ke apa benda entah. Ada satu hari tu aku masa clerking, tetiba orang tu datang. And then pakcik tu pun ambik lah benda alah tu and then berdoa dengan penuh fokus..... Itu dia...


Bukanlah aku nak kata kita kena berdoa macam pakcik tu. Haha. Tu dah sesat dah tu. Cuma refleks kat diri kita semua, bagaimana kita berdoa dengan Allah. Kadang kita ni baca doa, tapi tak hayati. So agaknya Allah nak terima ke doa kita? Dushh... Jadi point kat sini, berdoalah dengan sepenuh hati, dengan penuh pengharapan. Salahnya kita ialah, kita mintak kat Allah macam-macam.. Saya nak dapat 1H semua subjek, saya nak suami hensem, saya nak anak comel, saya nak kereta rumah besar atc. Tapi kita lupa... Kita sepatutnya kena mintak kat Allah untuk ampunkan dosa-dosa kita yang kian membukit. Ke dah gunung ganang?


Cerita lain pulak....


Baru-baru ni ada junior tanya, macamana kalau kita ni seorang pemarah and susah macam nak maafkan orang, ataupun boleh maafkan, tapi tak boleh atau susah lupakan..?



Jawapan aku simple. Kalau kita marah kat orang, yes kita boleh marah, it is your right. Tapi to what level. Nak marah, nak rasa geram berminggu-minggu, berbulan-bulan? You actually just hurt yourself! Kalau ikut aku, memang lah kita takkan lupa apa kesalahan orang tu, but we just have to push ourself untuk ingat kebaikan orang kat kita... And spread the love eventho kita bukan jenis sweet-sweet ke apa. Just be yourself! 


Just be yourself does not mean you can keep being degil, keras hati, keras kepala as usual, but improve yourself at the same time. Kalau kita keep on nak rasa aku tak puas dengan orang itu orang ini, percayalah, tak bahagia pun. 


I have been in a situation where people criticized me on my weakness. Yes, of course lah rasa, "weyh hang sapa nak tegur cheq?" HAHAHA. Tapi kita tengok balik kelemahan kita tu, dan perbaiki. Kalau asyik nak melenting, nescaya diri kita lagi 20 tahun lagi pun sama lah macam sekarang! 


Mintalah Allah lembutkan hati kita, penuhkan hati kita dengan kasih sayang. 


Sekian, wassalam...




No comments: