Thursday, September 12, 2013

Bukan Sekadar History Taking

Assalamualaikum.


Perhhh lama gila okey tak bukak blogger.com. Serius busy masa musim SPB (sambutan pelajar baru) ni. Macam macam benda nak kena fikir. Tobat aku taknak jadi pengarah apa apa program. Haha. Anyhow, Alhamdulillah, semua juniors dah selamat sampai ke Cork. Welcome to Cork! And paling special ada 3 orang juniors KY yang akan menyambut generasi KY kat sini. They are, Syifa Ilyani, Effah Hazira dan Nor Amalina.  


Oh ya people, actually last week aku dah start my first month of hospital rotation. Aku punya rotation kat Cork University Hospital. Berlegar legar either kat wad 3D which is wad cardio and wad 4D which is wad medical and surgery. Rasa seronok kot masuk hospital. Pakai white coats perasan macam diri ini doktor, padahal the real doctor pun tak pakai white coats. Pastu bawak stethoscope ke hulu ke hilir. Aku tak tahu lah ni mitos ke apa. Diorang la cerita, kalau doktor, diorang pakai stethoscope kat leher, tapi kalau student, letak stethoscope dalam pocket white coat. Haha. 


So far, aku buat history taking dengan patients yang tua-tua je. And they are very friendly. Suka sembang. Diorang suka je bercakap cakap dengan kita, I mean kita yang bukan Irish ni. Aku punya target untuk rotation ni, basically nak polish english speaking aku, nak tune telinga dengan bahasa orang tua and of course nak brush up skill history taking. So, rajin rajin lah jumpa patients. Nurse pun baik ohh. Masa sibuk-sibuk pun, boleh layan and tolong suggest patients yang sesuai untuk kitorang interview.




Mohon doanya insan di atas dan sahabat sahabatnya berjaya grad dengan jayanya pada tahun 2016, ameen... =)


Rotation aku this time more focus on cardiorespiratory disease and urology disease. And masa lecture pathology bila lecturer ajar pasal topik cardio, dan dan ada term yang consultant aku sebut. Contohnya pasal aortic stenosis. Pagi tu aku ada jumpa seorang makcik yang ada aortic stenosis. So aku ingat ar symptom dia. Ada syncope, ada murmur. Alhamdulillah for that.


Untuk term 1 ni, rotation tuesday to thursday je, from 9am to 11.30am. Kira okey lagi tu. Nanti masa term 2, full day. Tapi memang agak terasa ar kepenatannya. Kuliah pulak ada kat dua tempat. Satu kat CUH, satu kat Brookfield which is about 25 mins from CUH. Memang makin kurus lahh, ceh kurus ke sebelum ni? Lols.


Actually sebenarnya, selain kita ambik history taking patients ni, ada banyak ibrah lain yang kita boleh belajar. Aku rasa semua patients aku sangat positif!


1) Accident teruk sangat. Paling amazed dia boleh ingat nama nama tulang dia yang patah. And dia cakap, dia taknak fikir pasal apa yang dah berlaku. I just want to get better! 

2) Seorang pakcik yang sangat suka tengok dokumentari. Dia tahu every single thing yang berlaku kat jantung dia. Bila dia mention pasal mitral valve, aortic valve, puas gak ah aku recalled errr yang ni kat bahagian mana eh? Haha.

3) Pakcik ni dalam siblings dia, dia sorang je masih alive. Perh tetiba touching aku time tu. Aku pun cakap lah, "I'm sorry to hear that,". And then pakcik tu cakap, "No, it is okay, it is cycle of life, people come and go and bla bla bla..."  


Always remember, patients kita tu bukan robot, they are human being. Pakcik makcik ni jenis, after dah interview, mesti dia akan cakap, "may God bless you..". And kita tunjuk courtesy laa macam "get well soon", "have a good rest" and bla bla.


Overall, sangat best. Sebab dapat keluar dari comfort zone asyik pegi lectures je. Ni dapat real life experience, I love it so much though. Dan rasa lebih dewasa, kehs!


Sekian, wassalam..

1 comment:

Anonymous said...

Bestnya... ko doakan la mereka masuk islam.
..
Asiah