Friday, May 3, 2013

Mintak Derma

Assalamualaikum.


Baru je selesai jawab exam SSM a.k.a Science in Society. Ini kira macam subjek tambahan lah yang kena ambik. Banyak jugaklah topik yang nak kena study, tapi dalam banyak-banyak topik, satu topik yang macam "Oh My Allah!" tak lalu nak baca topik ni ialah topik Science & Religion. Apataknya, dia cerita pasal Book of Genesis pebenda entah, pastu pasal ada kewujudan Tuhan atau tak. Allah, takde feeling langsung. Sesungguhnya Allah itu Maha Esa!


Nak mengimbau masa zaman aku sekolah rendah dulu. Masa zaman Anwar Ibrahim kena tangkap semua tu lah maksud aku. Masa tu, ayah aku agak aktif jugalah bawak pergi ceramah PAS. Aku pergi sebab nanti boleh beli makanan kat tempat ceramah tu, macam pasar malam bohhh. Bentang tikar, tak dengar sangat pun, tidur je lebih, hihi. Cuma yang masih terbayang-bayang, orang-orang yang datang bawak kain untuk kutip derma. 


Masa tu, aku rasa kenapalah diorang ni mintak derma, maksudnya kenapa orang PAS ni mintak derma. Sebab pernah baca satu majalah kartun yang bias ke arah BN. Dia tunjukkan dua kartun. Satu kartun di ceramah BN, pemimpin bagi duit. Satu kartun di ceramah PAS, orang yang datang yang kena bagi duit. Masih tak faham, tapi bila dah dewasa, baru lah aku faham.


Ini namanya menyumbang ke arah satu perjuangan yang diyakini dapat menjaga agama Allah. Ataupun infak.


A261


Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi Meliputi ilmu pengetahuanNya.
(Al-Baqarah 2:261)



Teramatlah suka dengan quote ustaz Hasrizal, ERTI HIDUP PADA YANG MEMBERI. Apakah kita selamanya nak jadi orang yang menerima? Bila pula nak memberinya?


Jadi, amatlah tidak patut bila ada sesetengah golongan yang memandang hina perbuatan sebahagian masyarakat yang menyumbang kepada jalan Allah. Semoga Allah memberikan kita semua hidayah-Nya.


Orang Malaysia pemurah, orang kat Ireland pun tak kalah juga pemurahnya. Kat sini aku perasan, banyak je badan-badan charity yang tunggu kat pintu masuk Tesco pegang tabung. Sebab akan ada je orang yang keluar dari kocek diorang, tak kisah lah sama ada coins je ataupun duit kertas. Jadi, aku lihat, banyak je peluang Allah nak tunjukkan kat aku, di bumi Ireland ni boleh sangat buat praktikal suka bersedekah.


So, lepas ni kalau keluar mana-mana, letak le coin ke dalam kocek, so kalau jumpa orang charity, boleh terus hulur. Amount doesnt matter, as long as you are ikhlas with your contribution. Mungkin ada yang kata, aihh camne nak relate derma dengan badan kebajikan Irish ni dengan Islam. Amboi. Apakah Islam tu tak ambil kisah perihal kebajikan?



Kemain~ Lepas habis SSM terus bergambar. Musim bunga bro! Hijau itu indah~ Putih itu suci~


No comments: