Friday, June 22, 2012

Bukan Sekadar Mem-Baking

Assalamualaikum.


Supposedly Along balik malam ni bawak kek secret recipes. Sekali mak saya inform, Angah balik hari Sabtu yang akan bawak kek. Down down. Tekak saya dah lah memang mengidam gila nak makan kek. Plus, saya pun dah gatal tangan ni nak membaking. (Tangan kiri saya gatal, apa maknanya?)


So, malam tadi pergi lah kedai runcit pak ustaz ni. Perh, tak sangka senang juga nak dapat bahan baking from kedai ustaz ni. I mean bahan macam self raising flour, esen esen ni, cooking chocolate, chocolate rise, serbuk kokok, serbuk penaik.


Pastu malam tadi, saya pun buat pertama kali buat kek coklat kukus. Saya guna resipi bawah ni, mantap! Cuma saya tak buat topping je. Takde cooking choc and takde skills for that lagi, hehe.

  www.myresipi.com/top/detail/4580




Disebabkan sikit je hasil yang saya dapat, saya decide untuk buat second esok paginya. But before that, saya nak tunjuk salah satu tempat tarikan pelancong di Jelebu ni. HAHA. Tarikan pelancong lah sangat, tapi pernah dengar tak Masjid Kg. Dulang. Masjid yang ada kisah ada orang hantar makanan sedulang tu.


Kabus di Kampung Dulang.



Sungai depan masjid.



Besaunya kerisss!



Brief history about masjid tertua dia Jelebu ni.



Masjid Kg. Dulang dalam kabus. Kabus ye, bukan gabuss.



Okey now, kita kembali kepada projek membaking saya. So, pagi tadi, rasa nak buat marble cake pulak. Tak pernah buat pun, so teringin lah pulak nak buat kek warna warni ni, haha. 


 www.myresipi.com/top/detail/5437




Pagi tadi saya tanya mak, 


" Mak, sirap ada?" sebab saya nak pewarna merah.


Sekali mak kata, 


" Sirap takde, tapi dalam kabinet tu ada banyak pewarna," 


Perh, bila masa pulak mak saya ada benda benda ni, rupanya, mak beli masa kelas memasak dia. 


Comelnyaaaa! Puji adunan sendiri, haha.



Haha. Surface dia dah macam planet marikh je. HAHA. Special untuk anak-anak buah i, weee~



And then, mak request suruh buat another kek coklat kukus, and memang nak buat pun sebab nak berlagak( tak baikkkk!) dengan kakak kakak saya tu, hihi.


So, guna resipi yang sama macam malam tadi, cuma double the ingredient untuk dapat lebih besar. 




This one Angah kata, kenapa banyak jerawat? Derrr. Kek yang kat kedai tu pun ada jerawat juga, cuma mereka cover dengan letak topping coklat untuk cover. Haih. 


So, that's the story mory. 


Cork City.


Nak rindu cork, aci tak?


Oh rasa macam tak aci je cerita pasal baking. Meh cerita pengajaran dari baking ni.


Untuk kita membuat adunan kek, of course lah pertamanya kita kena sediakan bahan. Sedia bahan je cukup ke? Kena lah sediakan resipi (heheheh, kalau takde true talent, kena lah ada resipi ya tak?) or in another word maksud saya, kena tahu resipi dalam kepala. Kiranya kena ada persediaan material, mental dan ohhh juga fizikal. 


Bagi saya, ini  persediaan TIGA SERANGKAI (material-mental-fizikal) dalam apa jua benda yang kita nak achieve. Contoh as a student, ada buku (material), tapi kalau tak bertenaga (fizikal) dan takde semangat (mental), tak jadi jugak kan? Kalau semangat ada, tenaga ada, takde buku pun tak jadi. So, mesti tiga serangkai.


Disebabkan rumah saya takde mixer, so buat kerja manual lah. Kena kacau adunan guna sudu guna tangan (maksud saya tangan saya pegang sudu). Nak cakap kat sini, kalau kita betul-betul nak akan sesuatu, kita akan cari alternatif, meskipun alternatif tu payah. Lenguh tangan makcik kacau adunan, tahu tak? Jadi, jangan mudah give up, sebab kalau saya bersikap give up dalam nak buat kek, confirm lah saya tak buat kek sebab alasan takde mixer.


Saya bakar kek kukus, so, kukus lah tekniknya. Kukus atas dapur gas, not oven. Kalau kukus, sekejap sekejap nak kena tengok, actually kalau guna oven pun, sekejap sekejap kita akan tengok sebab takut hangus, tapi kalau orang expert, dia takyah tengok kot. Saya je la yang tengok, sebab tak expert, hoho. So, sedar diri tak expert, kek kena tengok selalu, adjust api, cucuk cucuk tengok dah masak ke belum.


Ahaaa yang ni saya suka nak relatekan dengan kehidupan kita. Kita kena selalu tengok diri kita, as in kena selalu muhasabah diri kita, sebab kita sendiri tak expert, kita sendiri banyak kelemahannya. Tak boleh leka sangat dengan kehidupan, takut-takut kita "hangus" di akhirat kelak. Nauzubillahiminzalik, mintak dijauhkan, minta Allah ampunkan dosa kita semua.


So, itu lah serba sedikit pengajaran dari membaking ni. 


Saya akhiri dengan sepotong ayat al-Quran,

"So remember Me; I will remember you. And be grateful to Me and do not deny Me." [Surah Al-Baqarah (2:152)]


Sekian, wassalam.

No comments: