Thursday, June 7, 2012

Angina

Assalamualaikum.


From my window. Hari-hari nampak aeroplane lalu.




Semalam duduk terperap dalam rumah. Hari ni pun. Cuma tadi ada celebration besday cik Zakiah Zaki. So, keluar rumah lah kejap jumpa muslimah muslimah cork. Fyi, aku tinggal kat Wilton Court di mana masa aku mula-mula datang kat sini, orang kata, "Wilton ni macam kampung Melayu,". Agak betul lah. Rumah belah kanan sana, belah depan sana, belah kiri sana, ada je Malaysian.


Hari ni, aku nak share tips-tips nak terima kritikan. Kalau kritikan itu kau rasa sejenis kritikan membina, kalau orang kritik takde point, buat dunno sudah lah.


Pertama : Tekan butang pause

Kadang bila orang cuba kritik, kita kadang cuba nak jadi defensive and balas balik apa yang orang nak cakap. Tapi cara yang sebaiknya, adalah senyap, kunci mulut, dan tadahkan telinga dengar satu persatu apa yang orang cuba bagitahu. Baru lah mesej sampai, ye tak? Berlapang dada broo.


Kedua : Buka minda dan buang emo 

Dalam mendengar pendapat orang lain, kita memerlukan anjakan paradigma. Di mana dalam nak anjakan paradigma ni, kita kena letakkan diri kita bawah dari orang yang cuba sampaikan pendapat ni. Kita jadi open dengan apa orang bagitahu. Ya, mustahil lah kalau kita tak emosi bila orang kritik, cuma, kita lah yang kena pandai kawal.


Ketiga : Dengar sedengar-dengarnya

Kalau kita bertindak defensive, otak kita akan ligat untuk balas balik kritikan orang jadi maknanya, telinga kita tak fokus untuk analisa satu persatu apa yang kita dengar. Also, kita tak dapat tangkap, apa sebenarnya komen yang sebenarnya bertujuan untuk improvekan peribadi kita secara amnya.


Keempat : Mengaku kesalahan

Di sini, it takes courage untuk merendahkan ego yang ada, and acknowledge your mistake. Sebab kita ni hamba Allah, yang serba serbi kekurangan. We are not perfect in all aspects of life pun. And dont easily put blame on others.


Kelima : Usaha untuk perbaiki

It dont take a day to change. Yang penting, kena tanam niat untuk buang sikap mazmumah yang ada.


Keenam : Hargai pendapat orang lain

Lastly, kena berterima kasih dan hargai pandangan orang lain. In that way, ianya membuang sifat dendam akan orang yang memberi pendapat.



Saya pernah dikritik secara face-to-face, sebab itu saya berani untuk share tips kat atas ni. So so what? Ianya pengalaman seumur hidup yang saya takkan lupakan. I dont take it personally, but i do take it seriously for my future habluminnanas (hubungan sesama manusia). 


How does it feel?

HAHA. Pretty awesome! Yes, i mean it! Bila orang kritik kita, semasa kita mendengar kritikan itu, rasa dalam dada sangat berat, tersangatlah berat, mungkin angina kot, sebab rasa macam susah nak bernafas, and susah untuk berkata-kata.

Beginikah rasanya putus cinta? Tettt.


Anyway, i thanked Allah for what has He let me to experience until today. Alhamdulillah, that's all what can I say for EVERYTHINGS that Allah gave to me directly or indirectly. (^^,)


No comments: