Wednesday, December 7, 2011

Malas & Bosan

Assalamualaikum.


Currently dekat twitter, aku sekarang sibuk benor lah follow twitter accounts irish rail, pastu uk punya rail jugak, and then dublin airport, manchester airport. Cuak jugaklah sebenarnya bila diorang ada inform delayed delayed delayed, call your airlines provider and etc. Aku dah lah tak biasa sangat kat tempat orang ni, kang bila jadi case case macam ni, cuak itu haruslah.


So, kepada saudari ummu safiyah, nanti together together lah menempuhi rintangan dan halangan yang mendatang, lets hope for the best, smooth journey and prepare for the worst. 


Hmmm nak bercakap soal bosan. Apa yang aku faham dengan perkataan 'bosan' ialah, kita ada masa lapang tapi kita tak tahu nak buat apa dengan masa lapang tu. Aku so far dekat cork ni, memang tak pernah rasa bosan kot. Sebab macam banyak benda je nak kena buat. 


  • Kena study
  • kena pergi beli groceries 
  • kena pergi kelas 
  • kena pergi tutorial 
  • kena pergi town untuk shopping baju (hehe)  
  • kena masak 
  • kena baking(ni tak wajib pun)
  • kena surf internet
  • kena solat and baca quran
  • kena ohana and quranic circle

So, masa sentiasa terisi. Okey fine lah ada lah time yang berfaedah and kurang berfaedah, tapi tak pernah rasa bosan. Banyak je lagi benda yang boleh, contohnya macam ada anak Pakcik Asmadi kata dia bosan, aku rasa dia jenis kuat baca novel thriller ke buku omputih ke, so time bosan boleh lah spend untuk baca buku omputih tu. Jadi, aku tak tahu kenapa perkataan bosan tu wujud di atas muka bumi walhal macam-macam benda yang kita boleh buat guna masa yang terluang tu.


Hmmm how about "bosannya study"? Ini lagi tak patut. Sebab nama kita pun pelajar, kerjanya belajar. Jadi haruslah memikul tanggungjawab sebagai seorang pelajar tu. Style aku, aku belajar sejam and then buat benda lain 30minit. HAHA. Lama gila time rest aku. Tapi depends on people lah. Katakan dia bajet nak study 6jam. So untuk memastikan fokus dia tu sentiasa ada, dia boleh lah nak ambik rest lama sikit, kot? Oh yang time rest tu, pergi lah melihat dunia realiti, okey lah taknak dunia realiti, pergilah masuk alam maya, baca benda bermanfaat selain baca status kat twitter and facebook. Jadi, tak timbul soal bosan ni.


Bosan ni aku rasa related jugak dengan malas. Malas nak buat apa apa and end up feel bosan. Agak agaknya sifat malas ni bagus ke? Bagus! Contohnya, aku malas lah nak tengok drama korea yang lagha tu. Aku malas lah nak dengar lagu bruno mars yang sedap lagi cintan cintun tu. Aku malas lah nak makan banyak. Haaaa, itu penggunaan perkataan malas yang positif. Tapi kalau kita cakap, aku malas nak study, ambik tangan kanan masing-masing and tampar pipi kanan kejap.


Jadi, sifat bosan and malas ni sebenarnya kurang wajar lah tapi aku tak deny lah aku pun kadang malas study jugak. Cuma yang penting, macam mana kita nak cope dengan sifat malas, sifat bosan. Kalau macam kita malas belajar, kalau kita anggap proses belajar tu macam sesuatu benda yang seronok, kita akan rasa seronok lah everytime kita set time kita nak belajar. Tapi kalau sebaliknya, kita akan cuba nak tangguhkan masa belajar tu. Contoh macam aku, aku nak study kul 8am, and sekarang dah 8.11am. Tak patut!


Okeylah aku nak have fun dengan physiology. Sekian, wassalam.

No comments: