Wednesday, November 30, 2011

Semangat Juang ( Bukan Jiwang ) Yang Tinggi

Assalamualaikum.


Okey fine. Ramai dah share video Prof Muhaya ni. Tapi aku still nak share jugak. Bagi aku, setiap kata-kata dia memang menusuk kalbu. Macam beliau cakap, kalau kita mengajar dari hati, akan sampai terus ke hati. And that's what i feel sepanjang dengar beliau berkata-kata. Memang dia berkata dari hati.





"doktor ni orang yang dapat mengkaji ciptaan Allah yang paling tinggi, sebab tu saya kata kalau doktor yang belajar kajian Allah dan masih buta hatinya memang orang paling buta,"


Ya, sometimes memang kadang belajar first year medic ni memang adalah stressnya sebab kena belajar banyak benda, banyak gila terms and ada masanya aku rasa oh kenapa lah aku ambik medik, kan best kalau ambik bidang perguruan ke, accounting ke, haha, bajet jeh.


Stress itu kadang-kadang buat kita terlupa tujuan asal kita nak jadi doktor, which is to help people. Memang bunyi macam cliche, tapi itulah niat kebanyakan orang nak jadi doktor. And aku sangatlah penipu, kalau aku cakap, aku nak jadi doktor bukan nak tunjuk kat masyarakat yang aku ni hebat belajar tinggi tinggi lima tahun pulak tu jadi doktor and bla bla bla. Tipu benor.


"kita membuat sesuatu bukan untuk tunjuk hebat, tetapi ingin memberi manfaat"


So, bila Prof Muhaya cakap macam ni, memang dush dush dush kat dua belah pipi. Jadi, haruslah filter balik niat tu. And harus banyak remind diri sendiri, sesusah mana pun belajar medik ni, ingatlah kembali niat kita nak jadi doktor, niat kita nak bagi manfaat dekat orang lain, dan bukannya nak bajet hebat.


" jadikanlah pelajaran perubatan sebagai satu jihad, sebagai satu dalil kebesaran Allah dan niat kita menyampaikan hajat orang, mengatasi masalah orang, merawat fizikal dan rohani, "




Jihad? Jihad ni perjuangan, jadi kita sebagai pelajar ni adalah pejuang. Semuanya terpulang kepada kita, nak jadi pejuang yang hebat atau pejuang yang lembik. So, sejenak lah kita berfikir, pejuang jenis apakah kita?


Oh aku admire Prof Muhaya. Aku sangat admire orang yang sangat bagus dalam berkata-kata, sangat bagus dalam memotivasi kan orang lain, and aku harap aku boleh jadi orang yang bagus dalam menulis something dari hati yang boleh sampai ke hati orang lain. Oh haruslah mendidik diri dengan lebih lagi!


Sekian, sama sama lah jadi pejuang dengan semangat juang yang tinggi! Wassalam.

2 comments:

AreHadi82 said...

Kalo nak dgr Dr. Muhaya lagi, bukak ikim.fm., mmg ada record ceramah2 dia kat situ... Aku pun suka dgr... :-)

minye said...

haha... kalo ko medic byk term, begitu juga dgn kimia.. byk sgt term pelik2 ni.. hahaha