Tuesday, October 4, 2011

Jom Ber-Ohana Part 1

Assalamualaikum.


Petang tadi ada ohana, macam usrah lah bro. So, nak cerita roughly lahh apa input yang aku dapat. Actually hari ni intro je, so takde topik khusus lah. But our main theme was "Apa ertinya saya menganut Islam?". Ala yang buku yang famous tu.


Memberi


Ustaz hasrizal punya tagline, erti hidup pada yang memberi. Kak Adnin bagi contoh, Kad Adnin is the one yang nak share tazkirah, and kitorang are the people yang nak dengar tazkirah. So, siapa yang lebih excited? Kak Adnin lah, sebab dia memberi sesuatu. Kiranya orang yang memberi ni lebih rasa gembira sebab dia dapat bagi something yang berguna kat orang.


Google Image : Oh buku ni macam best je tajuk dia.



Contoh lain, macam kita muslim kan, Islam tu adalah satu nikmat untuk kita. Islam tu cara hidup. Islam itu something yang special for us. So, sebab ianya something yang special, kita patut share kat orang lain lah pulak kan.


Kita memberi tak semestinya in term of kita dakwah kat housemate irish, "eh irish, tak elok minum alcohol doee,".But maybe kita boleh cerita "oh we dont drink alcohol cuz it's not good for our health, right?". Tapi so far, tak pernah cakap caamtu lagi lahhh. Ngaaaaaa! [trademark erna]


Next time kot, insyaAllah.


Kelebihan Dan Kekurangan




" Saya harap jodoh saya dapat terima kelebihan dan kekurangan saya seadanya,"- anonymous


Setiap manusia tu ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Tapi kita jangan ah bangga diri dengan kelebihan tu. Contohnya petah bercakap, tapi kerja nak pangkah orang je, apahal kan. Sebaliknya, kelebihan yang Allah bagi tu, kita gunakan untuk bantu orang lain, untuk 'top up' kekurangan orang lain. Perhh, baru lah caring camtu kan.





Macam mana pulak dengan kekurangan? Kita ni ada kekurangan supaya kita ni sentiasa ingat pencipta kita. Dia yang bagi kelebihan, Dia yang bagi kekurangan. Dia bagi something kurang, supaya kita mintak bantuan or pertolongan dari Dia. Sebab manusia ni fitrahnya memang kena bergantung dekat Dia. Jadi, kiranya nak cakap, Allah s.w.t. adalah source segala-galanya untuk kita. Kasih sayang, rezeki, semua dari Dia.



Okeylah, itu je untuk malam ni. Esok malam aku sambung berohana lagi. Selamat beramal. Wassalam.

No comments: