Wednesday, May 25, 2011

Persepsi Mengenai Kaedah Pembelajaran


Assalamualaikum.


Aku tak percaya pada kaedah study group!


Sebelum korang yang baca ni nak kondem, tunggu dulu. Itu statement aku suatu ketika dulu. Cuma lately ni, aku percaya pada study group.


Dulu aku tak percaya sebab masa kat mrsm taiping, group mentor mentee aku semua yang jenis-jenis pendiam. Aku kalau masuk dengan geng pendiam, aku pun jadi pendiam jugak ar. So, aku give up dengan study group and berkeras study sendiri adalah yang terbaik. Plus, aku rasa study group banyak sembang lagha je.


Okey, berbalik pada pendirian aku yang sudah berubah. Sebabnya dalam proses nak study chemistry, aku spend time dekat RC, and kawan aku yang ambik medic, ayesha pun ada sekali.


Kitorang revise topics yang berbeza masa tu, so bila dia rasa maybe aku tak tahu parts yang ni, dia akan share. And aku pun, share lah benda yang aku tahu. Win-win situation. And mana tahu Allah memberkati proses kita share ilmu, Allah mudahkan kita jawab soalan exam.


Tapi takde lah study group semata. Bagi aku study sorang-sorang itu perlu, and then baru study group. Time tu, barulah kita boleh cerita bab-bab yang kita mahir and member kita cerita bab-bab yang dia mahir. Oh sharing adalah sangat caring woahh.


Study group tak perlu ramai. Minima 2 orang, maxima 4 orang. And make sure setiap ahli komited dengan tugasan topik masing-masing. InsyaAllah aku nak praktikkan suatu masa belajar medic nanti.


Ini ingatan untuk mereka yang study berdua-duaan lelaki dan perempuan.

A Boy & A Girl : Kami sama-sama belajar, study group, saling memberi semangat dan motivasi.
Tak adakah kaum sejenis yang boleh dijadikan rakan belajar? Habis sudahkah kaum sejenis yang boleh memberikan motivasi? Jangan hina kaum sejenis kita. Ingat, banyak orang cemerlang yang belajar hanya dengan kaum sejenis. Lebih tenang perasaan, tidak terganggu, dapat berkat dan rahmat pula.


Sekian, jangan kedekut ilmu. Share-share laa weyh.