Wednesday, April 20, 2011

Hidup Ini Indah


Assalamualaikum.

Hari ni aku terasa nak cakap pasal novel, pasal cerpen. Ya, aku pasti ramai di kalangan remaja, yang tak remaja pun minat gak baca novel ni. Selalunya novel cinta lah jadi pilihan. Oh come on, zaman dulu-dulu je ada novel pasal kekeluargaan pasal persahabatan. Sekarang ni, semua nak cari novel yang at least mesti ada element cinta.

Kebanyakan yang minat baca benda alah ni selalunya perempuan lah. Kenapa perempuan? Erm, mungkin mencari-cari takdir cinta dia macam mana, itu kalau perempuan tu tak kahwin lagi lah. Kalau yang dah kahwin tu, tak tahu pulak, sebab aku tak kahwin lagi. Hoho. 

Baca novel and baca cerpen ni seronok sebenarnya. Rasa macam melayang-layang, rasa macam kita pulak jadi watak heroin. Pastu baca punya baca, pastu gelak sensorang, sengih sensorang. Padahal itu cerita je, bukan realiti pun. 

Okey, itu orang yang baca. Orang yang tukang buat cerpen and novel tu pulak macam mana?

Aku sebagai tukang buat cerpen yang tak bertauliah, buat cerpen ni sebenarnya macam nak melepaskan sesuatu yang berat di kotak minda.

Aku memang kuat berimaginasi and juga kuat berangan. Amaran! Tak elok berangan weyh! So, banyak lah idea-idea yang terlintas. Idea-idea yang sekadar di kepala. Actually harap jadi betul-betul depan mata laa, tapi tak jadi pun, tu pasal lah idea tersebut digabung-gabungkan lalu menjadilah sebuah cerpen!

Kita manusia memang boleh reka cerita. Aku tukang tulis cerpen pun pandai mereka cerita. Tapi, pandai mana pun aku mereka cerpen, hakikatnya, aku tak boleh nak mereka cerita tentang kehidupan aku sendiri. 

Ya lah, kalau aku reka cerita pasal kehidupan aku, dah jadi tak surprise lah kan. Biar Allah yang reka cerita tentang aku, biar Allah tentukan segalanya dan aku terima dengan redha, tak gitu Min?

Hidup ini jadi tak indah, kalau kita dah tahu cerita kita sendiri. Oleh itu, ayuh, senyum seindah suria dengan kehidupan indah kita setiap hari kurniaan Ilahi. Sekian, wassalam.

No comments: