Friday, November 12, 2010

Jomlah Dating, Nanti Abang Syai Datang Teman

Salam. Semalam aku cakap, aku seorang pemerhati yang agak berjaya. Takde lah berjaya mana pun, cuma, maksud aku, let say, Erna pakai jubah hari Isnin, and then hari Khamis dia pakai jubah yang sama jugak, konpem-konpem aku perasan eventho orang lain tak kisah pun Erna pakai baju apa.


Ikhtilat : Pergaulan antara lelaki dan perempuan bukan mahram


Orite, hari ni nak cerita pemerhatian aku terhadap pasangan-pasangan yang dating. Well, time tengah hangat bercinta, kalau boleh nak bersama 24/7 dengan dia punya partner. Kalau hangat bercinta selepas akad nikah, aku tak kisah lah. Tapi kalau yang takde akad nikah, melihat orang dating agak merosakkan pemandangan aku.


Kita selalu diperdengarkan dengan kata-kata, "belum kahwin seronok lah,dah kahwin, takde seronok-seronok dah". Sebab apa ayat-ayat ini kedengaran, sebab orang selalu anggap dating is a normal thing for a couple before get married. And bila dah kahwin, buat apa nak berkepit-kepit sebab sebelum kahwin dah puas sangat berkepit.


Aku nak tanya orang yang berdating, apa fungsi perkahwinan kalau sebelum kahwin dah biasa sangat bersama? Tak rasa apa-apa. Sebab dah biasa hidup berdua lah kononnya. Bila lelaki dan perempuan berdua-duaan meskipun berduaan dalam RC kat tempat sunyi, yang ketiga tu, syaitan.


Syaitan tu tak pernah off kerja. Kerja dia nak kita ni terjerumus ke lembah kemaksiatan. So, jangan bajet kata, kitorang duduk berdua, mana ada nafsu doe. Tipu. Unless kalau diorang homo.


Premis 1 : Mendekati zina itu dosa.
Premis 2 : Dating adalah perbuatan mendekati zina.
Conclusion : Dating itu dosa.


Ada akal, ada otak, sila fikir sendiri. The more you dating before you get married, the more corrupt your family. Why i said so, ye lah, before kahwin tak jaga batas syarak, so, dah kahwin, mana nak datang keberkatan? Akibatnya, cerai berai, curang burang. So, jagalah batas pergaulan anda.


Jagalah nilai diri kita, especially perempuan. Jangan biarkan diri sebagai insan yang boleh disentuh sesuka hati, dipermainkan hati sesuka hati. Aku ingin memetik kata-kata Hlovate,
boys are stupid, throw rock at them. For me, that's mean, budak laki tak boleh dipercaya. InsyaAllah, aku pegang kata-kata ni sampai aku dah masuk alam yang lebih dewasa.


Akhir kata, yang terasa, mahupun yang tak terasa, aku sekadar menulis dengan harapan, untuk menyedarkan korang bahawa dating bukan perkara normal. Sekian, salam.

8 comments:

Keretapi said...

suka mathematical reasoning tu. ada yang tak faham kenapa couple haram, tunjuk je premis and conclusion tu. kalau tak faham lagi memang tipu ah, formula math lain boleh pulak faham en.

Nina Mazlan said...

ain,dah boleh komen kat chalet ^_^

eh,air,ena mana penah pakai jubah ari isnin n khamis.ena pakai ari jumaat jek =.=

Enn Ess said...

haha, rindu modmath,TIBA2

setuju weh. takde yang salah lah. kalau bab bende dilarang ni dibolehkan memang patut dimarah.
walatakrabuzina

Norain Ishak said...

keretapi, haha.ramai yang buat-buat tak paham.

ern, tahniah erna.ceh.ye lar.

nadya, betul.janganlah kamu dekati zina.tapi ramai nak dekat jugak.

M. Faiz Syahmi said...

biasa berlaku depan mata aku.
dah taklarat tengok dah.,
dah bosan dah aku tengok.

aku yang takda apa2 ni pun dah bosan, apa lagi mereka yang sedang apa2 tu.

-.-"

Norain Ishak said...

faiz syahmi, haha.aku rase menyampah.

Muhammad Izuan said...

yg tulis ni x dating? huhu... skrg dah x mcm dulu... mslh ni mcm tak boleh dibendung lagi...

Norain Ishak said...

muhammad burn, dating dengan family je,tak ape.hoho.sebab kebanyakan orang melihat dating ini sebagai sesuatu yang normal, sebab tu la takleh nak bendung.