Saturday, March 28, 2009

tips temuduga JPA/MARA/same waktu dengannya..


assalamualaikum..wowowo..okeyh sumer..sesape yang bakal pergi interview biasiswa,aku ade terjumpe pengalaman seseorang yang menghadapi interview JPA..so,sumer..tak kire ar korang biasiswa maner,meh sesame praktik benda nie k..meh bace pengalaman budak nieyh..


>>>Pagi temuduga tu saya bangun awal sebab nak bertolak cepat gi PICC, Putrajaya. Saya sarapan kat restoran mamak kat dengkil. Sampai je kat PICC tu saya terus ke main lobby. Masa tu petugas JPA tengah tampal senarai nama kat whiteboard. Peserta temuduga pun teruslah berpusu-pusu kat whiteboard tu. Lepas tandatangan saya terus masuk ke ruang menunggu sebab saya punya interview kul 8.00 pagi. Huhh giler arrgh tetiba aja nama saya dipanggil. Nombor giliran kelima tapi masuk group no 1 yang kena temuduga.
Dalam bilik temuduga tu ada tiga orang 2 pompuan, sorang laki. Yang lelaki tu nampak rileks ajer tapi yang sorang pompuan ni macam nak makan orang. Sorang lagi pompuan dia mengadap laptop. Kami berenam disuruh perkenalkan diri dalam bahasa inggeris. Lepas tu dia ada bagi tajuk untuk jawab . Tajuk yang saya dapat ialah National Automotive Industry, We need it or not? Pastu sorang-sorang kena jawab. Lepas ajer habis sesi tu dia bagi lagi group discussion pasal “The Secrets of Success in life.” “Time Managements” .Kitorang diberi masa 3 minit untuk bincang pastu sorang –sorang kena bagi points and elaborates.
Habis saja group discussion tu dia kata “Alright, this is the end of our session. You may take your certificates and go out now.” Hah dah habis..??? rasa cam tak percaya aja. Tapi itulah hakikatnya. Masa kat dalam tadi rasanya saya perform ok kot tapi tak tahulah cam ne keputusan panel. Adalah rasa tak puas hati sikit dekat penemuduga yang perempuan ni (banyak Tanya dan kerek sangat pastu suka provoke orang). Saya pun keluarlah dengan hati yang lega tapi mama dan abah saya cakap muka saya cam orang gabra masa keluar. Tapi takpe itu semua dah lepas. Kitorang balik pukul 9.30 … Yang menghairankan temuduga tu cepat sangat sebab tak sampai satu jam. <<<

Tips Temuduga JPA
1. Pakaian lelaki >>> baju kemeja lengan panjang, bertali leher, seluar slack, kasut kulit, blazer (penting!!!)
2. Cara jalan kena bergaya sikit (Ada markah untuk perwatakan & potensi)
3. Cari maklumat tentang course yang anda ambil sebab dia conform akan Tanya
4. Cari maklumat pasal Negara yang anda pilih (program PILN) sebab dia pasti akan Tanya pasal serba sedikit tentang Negara tu.
5. Practice cara duduk yang betul
6. cuba relax dan lapangkan minda
7. sebut jawapan satu per satu
8. Mula introduce diri dengan bagi salam/ucap selamat
9. hafal maklumat pasal JPA (mungkin ditanya)
10. Practice cakap inggeris


>>>Setakat ni itu sahajalah yang saya dapat tulis tapi saya harap perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada semua orang yang ingin pergi ke temuduga biasiswa JPA/MARA/Petronas/NST dan sebagainya. Bagi biasiswa lain semuanya lebih kurang sama. Bagi sesiapa yang membaca artikel ini doakanlah kejayaan untuk saya iaitu Muhammad Taufik B. Mohd Zaman dalam sebarang pekerjaan yang saya lakukan. AMIN…… <<<>http://taufikcentro.wordpress.com/2008/04/15/pengalaman-temuduga-biasiswa-jpa/ tq!

No comments: