Sunday, May 26, 2024

2024: Itinerary ke Langkawi 4 Hari 3 Malam

 Assalamualaikum.


Alhamdullilah, baru-baru ni dari 15-18 Mei 2024, keluarga kecil kami berkesempatan untuk bercuti di Pulau Langkawi. Haha walaupun orang kata Langkawi sekarang dah sendu, kesah pulak kita. Untuk orang yang ada anak kecik tapi teringat nak travel naik aeroplane, rasanya Langkawi adalah destinasi yang tepat sebab tak sampai sejam pon naik kapal terbang. So, sesuai sangat.


Actually, takde la sendu sangat pon. Main attraction places still ramai orang. I pergi time bukan cuti sekolah, pon still ramai foreigners. Contohnya untuk yang naik boat untuk mangrove tours, sky cable car, Langkawi Wildlife Park, Pantai Chenang, still ramai jugak orang. Tempat yang tak berapa happening sangat, mungkin tempat orang-orang tempatan melancong kot, macam dekat area kompleks HIG dan Jetty Point. 


So, takde la nak cerita banyak, just nak share itinerary saje untuk panduan yang memerlukan. 


Day 1

- Naik KLIA transit dari stesen Putrajaya jam 5.50am ke KLIA2

- Naik flight dari KLIA2 jam 9.30am

- Sampai Langkawi Airport jam 10.30am, jam 11am pickup kereta sewa, kami sewa kereta Bezza dari https://www.langkawibook.my/ sekali dengar dua biji carseat untuk 2 orang anak kecik kami (4yo,3yo)

- Makan tengah hari di Laksa Ikan Sekoq tepi airport (taste wise 2.5/5), tapi yang best view dia yang cantik tepi pantai

- Check in hotel jam 3pm di Langkawi Seaview Hotel (rate 1/10) - I nak bagi 9/10 tapi sebab dia charge I RM60 sebab jatuhkan remote TV dia yang memang sedia tua

- Belah petang ronda sekitar Jetty Point Kuah sebab nak bergambar background Helang (sebab Dataran Lang tutup untuk renovation

- Ronda di MAHA Tower untuk bergambar kenangan, tak masuk dalam tower pon

- Early dinner di Ayeena Seafood (taste wise 3.5/5)



Day 2

- Naik boat untuk Mangrove Tour, ambik yang untuk 1 jam sahaja sebab sis penakut - sewa dengan FK Travel https://www.fktravelagencylangkawi.com/langkawi-mangrove-tour/ , kawasan yang kami cover fish farm, mangrove sight seeing, eagle watching, gua kelawo, Kilim Geoforest icon 

- Pastu brunch selepas naik boat sebab kelaparan dekat kedai luar area jetty boat

- Langkawi Wildlife Park - dulu dikenali sebagai Taman Burung, ingat tempat ni kecik je hahaah rupanya luas gila. Macam-macam kita boleh bagi makan. Anak-anak memang suka sangat. Overall ambil masa 2-3 jam juga dalam ni. Ada kemudahan surau, jadi boleh sembahyang kat sini juga

- Lunch sebenar di Nasi Arab Kaki Gunung, sedap sangat, mungkin sebab lapor tapi sis bagi 4/5

- Toko Batik sebab mak pesan beli kain batik

- Nusantara Gamat sebab tak cukup Langkawi la kalo tak beli minyak gamat bawak balik rumah haha

- Ambil Angin di Pantai Chenang

- Dinner Sushi King dalam Chenang Mall sambil shopping duty free kedai coklat



Day 3

- Breakfast di Nasi Dagang Pak Malau - taste wise 4.5/5, view bendang fuhh

- Langkawi Skybridge Cable Car + Eagle Skywalk, 3D Animation, overall time spent here dalam 3-4 jam 

- Shopping coklat lagi di HIG dan cari Tshirt Langkawi mak pesan di luar kedai Komplek HIG

- Mandi kolam hotel - air keroh sikit

- Dinner di Desa Permata Ikan Bakar - boleh pilih ikan apa, harga reasonable, taste wise 4/5



Day 4

- Check out dan pulangkan kereta sewa 11am di Langkawi Airport

- Flight ke KLIA2 jam 12.55pm

- Pusing2 dalam KLIA2

- Naik KLIA Transit ke stesen Putrajaya jam 3.15pm


Okay dah cerita pasal itinerary. Ni I cerita sikit roughly berapa belanja yang diperlukan untuk mereka yang nak buat calculation.


1. Airasia ticket flight 4 pax with 4 checked in baggage (haha tapi kami bawak 2 jeh) and inflight meals- RM1600 (booked bulan Oktober 2023 untuk travel May 2024)

2. Hotel 3 star for 3 nights with breakfast for 2 adults - RM570

3. Langkawi Wildlife Park + SkyCab + Skybridge + Eagle Skywalk (KLOOK) - RM390 for 2 adults 2 kids

4. Car rental Bezza with 2 car seats for 3 days + petrol - RM550

5. Makan-makan - RM400

6. Shopping + Souvenirs - RM700

TOTAL RM4210 (takpe duit boleh dicari hahahhaah) apa lah sangat compare orang yang vacation tempat lagi jauh. Tapi I always pegang dengan kata-kata, kalo you ada seratus, berjalan cara orang ada seratus. Kalo ada seribu, berjalan cara orang ada seribu. Jangan la berjalan cara orang ada 20 ribu tapi you ada seratus. Itu yang problematic. 


Yang paling I excited actually about this trip actually untuk anak-anak sebab boleh experience naik train, aeroplane, boat and cable car semua. Alhamdulillah. 


Will I repeat Langkawi again in the future? InshaAllah - hehe tunggu anak-anak dah besor sikit - teringin nak naik Sunset Cruise, Island Hopping, Snorkeling hahaha definitely nak repeat SkyCab lol and nak duduk hotel yang best best sikit hahahah. 


Sekian, wassalam. 



No comments: