Saturday, September 6, 2014

Kajian Babiess

Assalamualaikum wrt wbt


Yeay second week dah as fourth med student. Haha. Cepatnya masa berlalu. Next week dah start dah research blok aku for 2 weeks. Cakap pasal research for FYP ni, takyah cakap laa weyh. Semalaman fikir, sampai rasa macam masuk dalam mimpi, sampai dalam lecture pun menerawang je kepala ni.





Disebabkan aku group yang research block yang first, memang kelam kabut laa nak cari title project research, supervisor lagi...


Alkisahnya last week, aku saje laa email prof neonates yang ada bagi lectures tu, kononnya ingat nak buat pasal cause of preterm death bla bla camtu. And then prof reply dia boleh forward kan kat orang lain yang ada interest pasal tu. Then aku tak reply balik pun, haha jahat sangat kan. Padahal supposedly kalau taknak proceed buat research about neonates, say laa thanks for his time kan. Consultant neonatalogist kot!


And then after that aku email orang department Obs Gynae untuk reserve slot untuk aku buat research. Tapi tu laa consultant Obs Gynae ni lambat la sikit sebab dia kata 19 Oct baru nak jumpa, walhal research proposal aku presentation 17th Sep ni, pastu literature review nak kena submit 6 Oct.


Entah macamana Rabu hari tu, consultant neonate tu emal pulak suruh arrange meeting dengan secretary dia lagi. Apakah? Plus aku pun tengah buntu and ada la minat sikit sikit pasal neonate (I love babiesss) arrange meeting laa dengan prof tu. 


Feeling blessed sebab tak diduga. Ingat nak lupakan neonatology dah and just nak proceed with Obs Gynae. Adakah ini petanda I'm going to deal with cuties comellie babies in the future? Haha.


So Alhamdulillah dah jumpa dah dia. He is so nice~ And aku expect semua neonatologist consultant semuanya nice nice laa, sebab diorang kan deal with babies and their parents. Takleh jadi cam surgeon yang bapak garang and cynical laa heee~


Dak Darwisy, anak buah ke-9 den



Memula, prof tu tanya minat aku. So aku memang malam semalam seharian laa cari pasal neonates punya diseases. So antara yang common ialah RDS and jaundice.. SO prof pun bagi lah advices semua etc.


And insyaAllah everything will be confirmed by next Wednesday. So actually now aku tengah stay up inform dengan lebih details which topic yang aku nak. 


Tak sangka laa buat research ni boleh distract my mind aku like very the much haha. So takpe laa, walaupun research block yang first, settlekan properly, then focus kat other stuffs pulak.


Jadinya walaupun aku tak selesai lagi pasal research stuffs, what can I say and tips form coordinator modul research ni:

1) Be proactive
2) Think
3) Think
4) Think

Memang takkan dapat idea kalo tak spend sejenak untuk fikir research question. Be critical! And ask guidance from consultant, diorang kan lebih banyak experience, so I think its okay if you think your ideas if just merely vague. 


Tu je laa, doakan aku and kawan kawan lain.


Sekian, wassalam.

No comments: