Thursday, February 28, 2013

Pathology Geek

Assalamualaikum people!


Rindunya blog sampai kering idea nak cerita apa. Oh ya, saya telah pun selamat menjawab exam pathology saya yang pertama.... Macamana? Alhamdulillah, dah menduduki juga exam itu, kita dah usaha, yang selebihnya kita serahkan kepada Allah. Kawan-kawan kena selalu ingat yer, dalam apa jua perkara, Allah tengok usaha kita, insya'Allah kalau kita ikhlas, dapatlah ganjaran-Nya, ye tak?


Serba sedikit pasal pathology. Dulu masa aku mula-mula dengar pasal perkataan ni, apa yang aku imaginekan ialah slide microscope yang ada cell-cell tu. Tapi sebenarnya, ia lebih dari itu! Pathology ada scientific study of disease. Kalau dulu aku cakap aku nak jadi doktor sebab nak tahu apa yang menyebabkan penyakit itu, pathology amat membantu!


Makanya,

gastroenterologist --->; obs & gynae ---> medical lecturer (very very general) --> pathology lecturer


So, dalam tempoh seminggu dari minggu lepas, lepas habis exam physiology and biochemistry, aku banyak spend masa dengan encik pathology. Bermacam-macam jenis nama penyakit yang dipelajari. Mostly adalah mengenai genetic disease dan juga cancer. Oooohhhh banyak gila kot! Macamana pathologist boleh dedicate their life for pathology ni?


And pathology.... You have to understand the mechanism of the diseases anddddd you have to memorize a lot. yeah, a lot! So, nak ambik medik jugak ker? Kihkih, psycho habis aku. Banyak-banyak lah makan kismis dari sekarang yer, adik-adik!


Jadi budak uni tak menghalang and utk jadi kanak2 mcm zaman tadika kita dulu. Suatu ketika di mana homework kita cuma mewarna..... Sobsss


genetic geek #1


genetic geek #2. reviewing 4notes at one time. lol.



Itu baru under topik Genetics, dalam tu banyak lagi cabang dia. Yang gambar-gambar yang saya instagram kan ini is just about 30% of topic Genetics.


Ilmu Allah ni luas, banyak sangat. Jadi jangan pernah lelah menuntut ilmu, ini semua proses "gali cari" pahala.



“Sesiapa yang menempuh satu jalan kerana mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga.”[Riwayat Muslim]


So dah penghujung bulan februari dah kita. Cepatnya... Rasa macam tak sedar je.


hahaha. sorry for being cruel. hihih


So, after ni, nak gi buat schedule untuk bulan Mac yang akan jadi sangat hectic.


Ok blur nak tulis ape dah cuma teringat satu cover photo siapa entah, ayat dia berbunyi camni, memang sesuai untuk para daie yang mengaku daie.... ramai orang suka berdakwah, tapi tak mahu ditarbiyah. Gulps. Dalam kita nak berdakwah, jangan lupa mentarbiyah diri. Pesanan khas untuk diri ana sendiri, huhuhuh.


And minggu lepas my maternal big family buat hari keluarga.. Again, tak dapat join. Huhu.






Sekian, wassalam.... ZzzzzZzzzzZzzzz

1 comment:

Arai Lekir said...

Camni rupanya pathology.. serius mencabar