Thursday, April 12, 2012

Untunglahhh

Assalamualaikum.


Semalam hari ketiga saya mengulangkaji pelajaran. Penat, letih, bosan, malas bercampur-campur. Mata asyik rasa mengantuk. Allah. Penuh dugaan betul study musim cuti, musim takde kelas ni kalau nak compare musim masa ada kelas. Adakah saya yang tak menghargai masa? Mentang-mentang masa lapang banyak, nak pulun waktu akhir-akhir?


Di kala jiwa protes "malasnya nak studyyy," ada suara lain dalam jiwa berkata, "bersyukurlahhh, kanak-kanak kat afrika sana tu punya lah dahagakan ilmu, hang ni, yang nota ada depan mata je, pun liat nak tuntut ilmu?". Tak bersyukur tu pengaruh syaitannn. Istighfar.


Dulu bukan kemain nak belajar medic, dalam personal statement UCAS, dalam interview IUMC, sembang sakan cakap keminatan tahap gaban terhadap medic, ni Allah dah bagi peluang, hang taknak guna peluang dengan baik. Kufur nikmat ke apa? Istighfar.


Jangan nak tunggu Allah tarik balik nikmat dari diri, baru kita terhegeh-hegeh, mencari hikmah akibat kekurangan diri. Huhhh. Harus jadi insan lebih bersyukur dan menghargai nikmat. Revise lah nota nota itu dengan penuh rasa tanggungjawab sebagai khalifah Allah di muka bumi yang berilmu dan mampu mengamalkan ilmu. Bukan duk menung tengok facebook, twitter semata.


Okeylah, just nak fire diri sendiri yang masih mencari keikhlasan menimba ilmu. Moga ketemu dengan ikhlas itu, insyaAllah.


Nasta'in billah, rabbi zidni ilma. Wassalam.





- Posted using BlogPress from my iPenyayang

2 comments:

Anonymous said...

pandai nye kakak ain tulis blog
mesti kak ain student medic yang bagus

Norain Ishak said...

perli ke apa budak ni.
insyaAllah, doakanlah jadi student medic yg bagus.