Saturday, December 10, 2011

Bayam

Assalamualaikum.


Siapa yang pernah tengok cerita Popeye, mesti tahu apa makanan favourite dia which is bayam or spinach dalam bahasa omputihnya. Aku tak sure lah sayur bayam kat sini sama ke tak dengan sayur bayam kat malaysia. Rasanya bayam kat malaysia tu macam besar-besar sikit kot and macam tebal sikit, eh, okeylah aku fail bab-bab nama sayur-sayuran.


Since semalam, aku dah obses dengan bayam sebab bila makan dengan ayam masak madu, perh, sedapnyaaa! Ayam masak madu tu memang sedap lah, tapi bila makan dengan bayam bermandikan olive oil, wohooo bertambah-tambah nikmat makan itu. So, sebab aku dah addicted makan bayam, pagi tadi pun buat roti kebab dengan tuna dengan bayam. Oh, i love bayam!




So, tadi aku pun dengan obsesnya menggoogle pasal kebaikan makan bayam ni. Antaranya;

  • high fibre content so senang lah for digestion
  • kaya dengan vitamin A for your eyesight and menguatkan muscle dekat mata
  • ada anti-aging propertie and anti-carcinogenic properties
  • pastu it keep your brain young and active
  • for those yang ada high blood pressure, bayam help to keep pressure low
  • prevent the hardening and thickening of arteries
  • keep blood sugar level low for diabetic
  • protect body against onslaught of disease such as colon cancer, osteoporosis and arthritis
  • pastu high iron and content especially for mestruating women

So, apalagi, nak makan bayam hari-hari lah macam ni! Wohoooo~


Jadi, saya menyeru pada diri sendiri dan korang agar jagalah makan dari muda. "Ala, makan jaga pun nanti mati jugak,". Itu pemikiran yang sangatlah dangkal. Nikmat kesihatan Allah bagi ni kenalah jaga, tak gitu? Sekian, wassalam.


2 comments:

fifi said...

eh? bulatnyaa bayam kat sana!!!

Norain Ishak said...

fifi, bayam kat mesia bentuk empat segi eh.?lol.