Monday, November 21, 2011

Menang Malaysia Bukan Sebab Pemain Kita Terror Tapi Sebab

Assamualaikum.


Alhamdulillah. Gembira gila tak terkata rasanya Malaysia menang pingat emas sukan sea! Adat bertanding, ada menang and ada kalahnya. Kalahnya Indonesia, bukan sebab mereka tak terror, diorang pun bagi saingan sengit jugak kot.


Dan menangnya Malaysia, bukan sebab pemain kita semata-mata terror, dengan izin Allah lah,


  • diorang diberi peluang untuk menyepak bola and masuk ke gawang gol
  • diberi kepantasan fikiran untuk buat decision nak sepak bola dekat siapa
  • diberi otot otot yang bekerja dengan pantas dengan ATP yang diproducekan melalui anaerobic glycolysis pathway
  • and the list go on bila kita related kan dengan complexity tubuh badan pemberian dari Allah s.w.t

Setiap manusia ada kelebihan and kekurangan. Macam Khairul Fahmi,  kelebihan dia terror jaga gawang gol. Baddrol terror menjaringkan gol pun itu kelebihan jugak. And siapa yang bagi kelebihan and bakat ni? Allah jugak.


Menangnya Malaysia, ya kita memang gembira. Aku and tipah start tengok live streaming masa minit tambahan and masa penalti. Time penalti memang cuak baba. Aku rasa heart rate aku increase kot. And after si Baddrol golkan untuk penalti, aku jerit macam orang gila jugak lah!


Cuma, cuba kita sit back, and cuba renungi macamana Allah boleh kasi diorang, tak kisah lah Malaysia ke Indonesia punya team, boleh bermain dengan penuh semangat kesukanan?


Kalau korang budak sains, mesti boleh terbayang lah sarcomere, cardiac output, calciums ions and bla bla bla. Ala kalau tak jadi budak sains pun, korang tetap tahu yang tubuh badan manusia ni hebat gila Allah cipta!


Jadi, aku just nak cakap, bersorak gembira itu boleh tapi fikirkan juga benda tersirat di sebalik game itu. Moga kita jadi insan lebih bersyukur dengan nikmat tubuh badan yang superb yang Allah pinjamkan pada kita ni. Gunakan ia untuk kebaikan dan bukannya kejahatan. 


Sekian, wassalam.

2 comments:

minye said...

Yeah.. itu dia.. apabila norain mula berkata-kata..

AWAR said...

could not agree more!