Saturday, October 29, 2011

Roh Islam

Assalamualaikum.


Amboi. Rajin benor mengupdate blog macam mengupdate tweet kat twitter. Lantak lah. Inikan random.


Seperti yang dijanjikan, aku kan nak tulis benda bermanfaat sikit. So let's talk about roh islam.


Roh islam?


Aku memang orang Islam, nak roh pebenda lah.


Ayah aku lah yang introduce perkataan ni. Chup chup korang paham kan maksud di sebalik roh islam ni?


Ermm kalau tak faham, aku cuba la explain sikit. Roh ni macam semangat. Contohnya, kat kampung nama kg cardiff, kononnya ada rumours ada hantu sebab ada roh yang tak aman, yang tak diterima laa contohnya. So macam ada 'semangat' seseorang yang cuba menggangu kampung itu.


Jadi, roh Islam = semangat Islam


Agak agak semangat Islam kita tahap mana sekarang? Adakah sesemangat kita menyokong rumah sukan kita seperti diamond;

G double O D job good job good job.

Atau sapphire;

Big clap, sepayerrrr!

Atau garnet;

We are hot we are sexy we are everything that you are not.

Or topaz;

T O P A Zie, gooo topazzz!!


Okey itu selingan sebab tiba tiba rindu zaman cheer cheer kat ky. Berbalik pada topik, kat mana level semangat Islam kita tu?


Kita selalu cakap Islam is the way of life. Tapi sejauh mana kita menyerapkan roh Islam dalam setiap benda yang kita buat tu? Okey okey aku bukan nak membebel kat korang, sebenarnya nak remind diri sendiri ni.


Kalau nak cakap pasal roh Islam ni memang panjang lebar lah, tapi aku kecikkan skop kepada tugas seorang pelajar. Errr contohnya study. Kalau masa study duk berangan [tukangtaipentryniterasagila] mana roh Islam nya kan?


Cuba kita relate dengan solat.


“Telah berjayalah orang-orang yang beriman, iaitu orang-orang yang khusyuk dalam sembahyangnya”[Surah Al-Mukminun : ayat 1-2].


Dalam Islam, kalau solat dapat khusyuk tu memang power ah. So memang everyday life kita train untuk khusyuk dalam solat.


Khusyuk = Fokus


Solat train kita untuk jadi fokus. Jadi bila study supposely kena fokus lah. Barulah ada roh Islam and moga Allah permudahkan kita faham ilmu milikNya.


Jadi, ain, dalam tempoh beberapa hari lagi nak exam, serapkan lah roh Islam semasa study itu. Jangan duk belek iPenyayang je kerja. Duhhh.


Sekian, kita cuba lah slow slow serapkan roh Islam dalam kehidupan seharian. Take care. Jangan makan choc overdose. And wassalam.

No comments: