Tuesday, January 28, 2014

Lebih Faham Kalau..

Assalamualaikum.


Sekarang tengah ada gap lectures sebab lecture oncology habis awal. Next lectures will be a 12 noon nanti. Lawak je lah hari ni. Actually today I thought the kelas will start at 10.30am, so saya buat rilek-rilek je lah, pukul 9.20am baru nak mandi... Sekali tu tengok jadual, kelas start pukul 10am, then masa tu pukul 10am saya kat rumah lagi, haha.


So, saya pun buat chillax je laa, tak pernah saya buat sejarah datang lambat pergi lectures. Hihi. Then saya pun terus lah call taxi Wilton. Pakcik teksi tu pulak oleh pulak buat lawak kasar, "Should we buy an alarm clock, today?" HAHA.


Ibrahnya di sini, sebab semalam saya baru je tweet pasal "Saya tak berkenan betul kalau daie ponteng kelas tanpa alasan yang munasabah". Ambik terus Allah uji pagi tadi. Ye lah, malu kot sampai kelas lambat. Tapi takpe la, lambat 15 minit je haha.


And then ibrah kedua ialah ketenangan. Ketenangan ni milik Allah. Tak tahu la kenapa boleh rasa rilek-rileks je bersiap-siap untuk ke kelas. So actually, there are thing better we don't know at the first place. Contohnya ada satu kisah, seorang sahabat ni ayah dia sedang sakit, tapi mak dia tak bagitahu pun kat si anak ni sebab anak tengah final exam. Bayangkan kalau mak dia bagitahu, sudah tentu anak dia tak dapat focus betul-betul.


Somethings are better left untold. -quoted


Tapi kena bertempat lah yer. Hehs.


And then lagi satu pasal ayah saya. Sebab dia memang every 3-6 month akan buat endoscopy laa for varices surveillance. So saya rasa kalau saya selalu tak sedap abdomen (tak sedap perut), tu memang genetic laa kot, perut sensitive katanya~



And then my Along pun whatsapp kat den medical report.
  • indication for endoscopy
  • consent
  • anesthesia
  • findings
  • procedure performed
  • complicaqion
  • diagnosis
  • management plan
  • drugs prescriptions

Along kata, this is for your research.. So, saya pun go through ar one by one medical reports. Pheww rasa macam betul-betul tengah apply ilmu pathology dalam kes ayah. Ada H Pylori infection, buat biopsy, gastric band untuk varices, and then pasal drugs untuk treat H Pylori, haha sebijik macam apa yang belajar masa patho and pharmaco, pantaprazole, amoxicillin, clarithromycin... Everything seems to be make more sense!
 
 
And the best part is, after explaining to Along bla bla, Along cakap, sama lah macam dokor tu explain. Hihi. Naik lift, tekan sendiri haha. Happy sebab atleast half dari harapan adik beradik tu sudah mampu untuk capai in term of explaining what his and that happen.
 

Excited tu iyalah, tapi sebab belajar pun pasal complication H pylori, of course risau kalau lead other medical conditions. Hope dapat eradicate H Pylori ni secepatnya...


After all, ni sememangya booster untuk belajar sungguh-sungguh. And memang menguatkan lagi azam tu jadi gastroenterology consultant. Gituh~~ Maaflah kaum kaum hawa, minat saya masih tak cenderung kepada Obs & Gynae..


Ibrahnya di sini, dalam clinical years ni, jangan malas atau culas ambik history patients. InsyaAllah cara itu akan membuatkan kita dapat ingat dengan lebih better sebab boleh relate sebagai contoh macam kes ayahandaku. Anyhing pasal perut je I am so eager to know..


Itu sahaja. Macam kelakar je bersaya-saya haha. Sekian, wassalam..




1 comment:

Unknown said...

BW sini....jom ke blog cik anis pulak www.anisfadliyana.blogspot.com