Friday, December 13, 2013

If Allah brings you to it, He will bring you through it.

Assalamualaikum.


Alhamdulillah. Akhirnya, habis juga 5 exams in 5 consecutive days. I've told ya, masa memang akan cepat berlalu. Seminggu tak lama mana pun bro~


So untuk recap balik Term 1 third med ni, wahh rasa tak caya dah habis term 1. Bagi aku, inilah term yang palig penuh dengan pressure. Dengan belajar bertambah susah dan mencabar, dengan assignments yang lagi banyak, dengan dah start hospital rotationnya, menjadikan Term 1 ni penuh dengan duka dan juga suka.


Antara yang sukanya, haha, tadi balik dari exam, pergi Christmast Market kat town.




Comel je makcik ni. Dalam kat taman kat tengah Cork City tu ada macam exhibition ala-ala jungle la. Budak-budak la excited. Aku pun excited. Lols. I miss my childhood moments so much, so hari ni bila dapat pergi sini, rasa macam lepas rindu kepada zaman kanak-kanak. 




Dop tahu le maksud dowtcha tu, mungkin beca kot. Haha. Jzkk farah chan sebab layan je lols. 


Okeylah. Back to the main point. 


If Allah brings you to it, He will bring you through it.
Happy moments, praise Allah.
Difficult moments, seek Allah. 
Quiet moments worship Allah. 
Painful moments, trust Allah. 
Every moment, thank Allah.



Aku suka ayat paling first sekali. Sebab rasanya macam sangat kena dengan semester kali ni. Bila fikir pasal essay ehealth, case write up, research proposal yang semua kena submit before pergi holiday which esok, pastu dengan exam berderet-deret minggu ni, rasa macam ya Allah, mampu ke nak buat ni, mampu ke sambil tu nak study untuk exam lagi, mampu ke untuk buat semua ni without kena mental breakdown. Allah..


Semakin banyak jawab exam, semakin sedar akan kata-kata yang kita ungkapkan, "Tawakkal je lah pada Allah,". Kadang hati kita sendiri tak rela pun nak tawakkal sebab masih lagi risau kita takut tak dapat jawab sebab kita terlalu bergantung dengan usaha sendiri. 


Tawakkal. A big thing. Satu rasa yang kena usaha untuk rasa. Rasa seperti ya Allah, aku mampu usaha untuk study, untuk baca, untuk faham, untuk hafal, tapi ini semua ilmu Engkau ya Allah, bantulah aku dan sahabat2 ku dalam peperiksaan untuk meminjam ilmu yang Engkau berikan kefahaman kepada kami... 


Nasib baik lah kita ni hidup ada exam, kalau tak, tak tahu bila masa nak belajar erti tawakkal. 


Allah says:
“And He provides for him from (sources) he never could imagine. And if any one puts his trust in Allah, sufficient is (Allah) for him. For Allah will surely accomplish his purpose: verily, for all things has Allah appointed a due proportion.”
~ Surah At-Talaq:3


Sebab paling takkan lupa Term 1 ni ialah sebab fail first CA Pathology. Memang moment yang sangat trauma. Takkan lupa. Jadi valid lah bila orang kata, hang dapat 5A UPSR, 8A UPSR, straight A SPM, straight A A-level, masuk medschool, anything can happened!


So, sekarang Alhamdulillah, Allah nak mudahkan banyak benda. Allah beri kesusahan, dan Allah bantu juga sepanjang kesusahan sebab Allah nak mendidik kita jadi hamba-Nya yang lebih baik...


Belajarlah dari kehidupan. Silibus pembelajaran kita bukan terhad kepada apa yang ada dalam book of modules, tapi lebih dari itu. Bila mana jatuh, kembali bangkit. Tak ingatkah dulu kita bertatih jalan, jatuh, lalu kita bangun semula dan kembali bertatih? Tengok budak2 kecik pun banyak benda kita boleh belajar. Oleh itu, hayatilah hidup ini! 


A reminder for myself jugak nak pergi Jaulah ke Brussels and Paris. Tak nak obses sangat dengan bergambar. Last year jaulah ke Turki ada gak ar pasal nak kaitkan dengan kejatuhan khilafah. Ni gi Brussels and Paris kot, aku masih memikir, apa yang aku nak belajar dari sana?


sekadar gambar hiasan phew~



At least, belajar lihat manusia, lihat budaya. Actually bila jaulah ni banyak lagi boleh belajar. Belajar sabar, belajar kawal nafsu shopping, belajar baca peta, haha. I really wanna learn something from this jaulah selain perkara-perkara ini, moga Allah ajarkan.


Okey people, doakan jaulah kami dipermudahkan dan selamat dari segala mara bahaya, ameen ya Rabb!


Sekian, wassalam. 

No comments: