Thursday, February 16, 2012

Mock Osce & Bunga-bunga Cinta

Assalamualaikum.


Done with Mock OSCE! Mock je pun, kecoh lah akak ni pun. Duhh!




""Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, silih bergantinya malam dan siang, bahtera yang berlayar di laut membawa apa yang berguna bagi manusia, dan apa yang Allah turunkan dari langit berupa air, lalu dengan air itu Dia hidupkan bumi sesudah mati (kering)-nya dan Dia sebarkan di bumi itu segala jenis hewan, dan pengisaran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi; sungguh (terdapat) tanda-tanda (keesaan dan kebesaran Allah) bagi kaum yang memikirkan." (QS Al-Baqarah : 164)


So, inshaAllah kalau dapat markah mantap masa OSCE yang betul-betul, boleh lah kot buat video tips for OSCE. Heee. Tapi sebab ini just mock je, takyah lah rasanya.


Surely kakakda aku tertanya-tanya, apakah OSCE itu? It is objective structured clinical examinations. Maksudnya kita kena buat check up on patient sambil diperhatikan examiner yang akan examine kita. So, masa mock tadi, just ada 2 stations je. In the real osce, akan ada 8 stations. Perh, cuak.


So, untuk mock osce hari ni, station nya ialah station ambik history taking of patients having chest pain. Memula kena basuh tangah, introduce diri semua, and then start lah tanya soalan. Ingat senang-senang je ke doktor kat hospital tu tanya soalan? Ada step-stepnya okay. So, untuk budak bukan medik yang sedang membaca blog ana ni, meh ana cerita sikit. Heee.


Memula history of presenting complaints. Kita guna kaedah socrates if involve pains. Site, Onset, Character, Radiation, Associated Features, Timing, Exacerbating/Alleviating factors and Severity. Lepas tu kena tanya past medical history pulak. Tanya lah illnesses dia dulu-dulu, pernah ada buat surgery ke, pernah admit to hospital ke, immunisation ke, allergies, current medication ke.


Next, tanya pasal social history. Tanya dia kerja apa, dah kahwin ke, smoking tak, alcoholics ke tak. And then family history, tanya kalau ada family members ada penyakit camtu ke. And bla bla pastu system review.


So, history taking, overall ok je aku rasa cuma, yang kelakarnya bila, dalam otak kau, sibuk fikir and ingat nak tanya soalan apa next, tapi kau lupa jawapan patient tu. Duhh. Have to be more chillax next time.


Next station kena ambik blood pressure. Yang ni memang serious kelam. Sebab aku tak practise apa pun. Last aku ambik blood pressure masa cp tutorial tahun lepas. Heee. Mujur after tu diorang bagi check list, so tahu lah apa yang aku miss out masa ambik blood pressure.


So, itu je nak cerita!



1 comment:

Iera Daniera said...

Salam ain. wah panjang gitu explain. boleh la akak amek ilmu doctor sket. hehe..

menjawap komen ain kt blog akak. yer, alhamdulillah. akak dah selamat melahirkan seorg puteri on december 10.