Sunday, January 8, 2012

Nak Kahwin Jugak

Assalamualaikum.


Sekarang aku macam dapat perasaan macam andartu a.k.a anak dara tua bila dengar news rakan sekerja nak mendirikan rumah tangga. Macamana perasaan tu?


First, gembira gila! Gembira sebab kawan kau nak menamatkan zaman bujang dia. Gembira sebab tak sangka kawan kau yang mengikut pahaman kau macam loner or single tu tiba-tiba hampir sudah sampai masa hidup berdua. Gembira gila sebab kau sangat tak expect dia untuk membina baitul muslim dulu dari kau. Gembira sebab tahu kawan kau akan bahagia dalam hubungan lelaki perempuan yang halal.


Second, sedih gila! Sedih sebab kawan kau dah tak sama status dengan kau. Sedih sebab lepas ni kalau nak hangout, suami dia ada. Sedih, sebab nanti dia nak keluar kena mintak izin suami dia. Kalau suami dia tak bagi, takkan nak suruh dia derhaka kat suami dia pulak. Sedih sebab lepas ni dia kena utamakan komitmen kepada keluarga baru dia dari kawan-kawan dia.


Fuhhh. This is so unexpected. Really unexpected. Still have to believe this. Aku bukan dalam mimpi kan? Aku bukan sedang bermimpi semasa menulis entry ni kan? Perasaan ini bukan mimpi kan?


Anyway, saya ingin ucapkan all the best untuk awak. Awak tu muda, pelajaran bukan batu penghalang untuk berkahwin dalam usia muda juga. Sila lah belajar ilmu rumah tangga. Awak boleh belajar dengan saya meskipun saya belum berumah tangga. Tapi saya tahu banyak lah sebab kakak kakak saya semua dah berumah tangga. Saya jadi pemerhati dan melihat apa nilai nilai yang perlu dipupuk dalam alam rumah tangga.


Izinkan saya bagi beberapa nasihat. Antara suami dan isteri, kena sentiasa ada tolak ansur, kena tolong menolong, kena sweet to each other, lol, and pokok pangkalnya hidupkan Islam dalam rumah tangga. Macam dalam entry saya yang dulu, saya dah tulis dah. Kejap ya, saya carik and copy kat entry ni.



  • bangun qiam sama-sama
  • solat berjemaah
  • tadarus and tadabbur Quran together-gether
  • masak pada hari weekends sama-sama
  • saling minta maaf sebelum tidur
  • organize program ilmu sama-sama

So, awak, kalau awak ada apa-apa nak tanya tips pasal menjaga keharmonian rumah tangga, boleh rujuk pada saya. HAHAHAHA. Sampai hati awak kahwin dulu dari saya. Tapi tak apa, saya redha. Fuhhh. Tak menahan ayat aku kan.

Sila baca artikel ini. [ drmaza.com/home/?p=1729 ]

"Maksudnya ubat paling berkesan yang dapat merawati kerinduan ialah nikah. Ia adalah penawar yang tiada gantiannya jika ada jalan untuk mendapatkannya” (al-Taisir bi Syarh al-Jami’ al-Saghir, 2/584, Riyadh: Maktab al-Imam al-Syaifii’).

Kepada insan yang berjaya menjumpai kunci untuk mencuri hati kawan saya, jagalah hatinya. Dia budak baik.   
Ayat cliche : jangan mempersiakan dirinya. Kalau takkk, siaplah bro! 


Okeylah, itu je nak cerita. Semalam aku happy sebab somebody follow his dad advice, hari ni pulak happy sebab ada orang nak tukar status single jadi married. Itu cooooll.


Sekian, all the best to you. Wassalam.


ps: jangan lupa doakan penulis kahwin pada 2016 dengan jejaka soleh.HAHA.okbai.

9 comments:

minye said...

haha.. untungla kawan ko tuh.. tp cuak jugak kwn ko yg nak kawen tu.. =p

Norain Ishak said...

untunglah!

[43:70] said...

ameen.. moga Allah kurniakan keluarga yang menjadi imam bagi orang2 bertaqwa.
ain! doakan jugak akk kawin dengan jejaka soleh. *serius ni*
dan start doa untuk dikurniakan anak2 yang soleh dan solehah yang menjadi bekalan kita nanti. pada sama jadi anak solehah untuk mak ayah kita supaya kita jadi bekalan untuk mereka nanti. ;p

Norain Ishak said...

akak diatas,, duh akak mana ni. nama akak apa? baru boleh sebut dalam doa. hehe. inshaAllah.

Miss Amni Syazwani said...

huhu. kak ain dah smpai seru ke ganer nih?? eheh :P

^^

Norain Ishak said...

amni, ohoo akak belum lagii lahh,

Amierah Nabillah said...

umur sama ke k.ain? :O

Benz Aliff said...
This comment has been removed by the author.
Norain Ishak said...

sama age yaww.