Tuesday, December 20, 2011

Membaca Itu Jambatan Ilmu


Assalamualaikum.


Gila skema tajuk entry kan. Actually hari ni nak letak karya rusydee artz. Aduhai, comel comel je kartun dia.


Salah satu karya terbaru dia ni, macam agak err terkesan jugaklah di hati ini. Haha. Sebab mention pasal membaca. Jeles tengok orang yang rajin membaca. Aku kadang fikir, macamana lah ulat buku ni boleh ada will yang kuat untuk baca bahan ilmiah. Aku banyak baca benda lagha je. Majalah ujang, majalah remaja minat ah. Tapi sekarang busy, takde maknanya lah nak baca benda benda camtu, baik baca physiology.


Erm sebenarnya bila kita minat orang yang suka membaca ni, automatically kita pun rasa macam nak rajin membaca macam orang itu juga. Tapi kena betulkan niat tu lah. Buatnya Allah tarik perasaan minat kita pada orang yang suka membaca bahan ilmiah, tup tup kita pun dah malas nak baca bahan bahan berfaedah.


Sama jugaklah konsepnya kalau nak buat benda baik, jangan buat sebab orang yang kita minat buat benda baik tu. Seeloknya kita niat nak buat benda baik, sebab benda tu memang baik, untuk mendapat redha Allah.


Okeylah, semoga korang yang membaca ni jadi insan yang bertambah ilmunya dari hari ke hari. Ada ilmu, kena amal lah kann.



No comments: